podcast icons

natasja kensmil
simone weimans
podcast icons

podcast icons

met kunstenaar natasja kensmil

We vroegen kunstenaar Natasja Kensmil om met een nieuw werk te reflecteren op een groepsportret van Friese stadhouders en hun bedienden uit onze collectie. Zij onderzoekt in haar portret de onderbelichte kanten van de geschiedenis en stelt machtsverhoudingen ter discussie. Onder bezielende leiding van NOS-presentator Simone Weimans vertelt Kensmil meer over het maakproces, haar drijfveren en motivatie en de veelomvattende vraag: kunnen we leren van de geschiedenis? Het werk is nu te zien in de tentoonstelling Icons.

 

te vinden op Spotify | Apple Podcasts 

Kensmil, Natasja - Albertine Agnes, prinses van Oranje, gravin van Nassau, 2021. Olieverf, linnen. Collectie Fries Museum, Leeuwarden
Kensmil, Natasja - Albertine Agnes, prinses van Oranje, gravin van Nassau, 2021. Olieverf, linnen. Collectie Fries Museum, Leeuwarden

In het werk van Natasja speelt macht een grote rol; het gaat dan om het bevragen van historische machtsverhoudingen en het tonen van veranderende opvattingen rond die verhoudingen. Haar interesse in geschiedenis is er met name op gericht te laten zien hoe historische verhalen ons heden vormgeven.

De aanleiding van de opdracht was de discussie die in Friesland ontstond rond het groepsportret in het Stadhouderlijk Hof van Leeuwarden. Op dat groepsportret zien we voor ons bekende machthebbers, veelvuldig besproken en afgebeeld. We zien ook een aantal bedienden, waaronder een zwarte jongen. Van hen weten we niet wie ze zijn. In gesprek met NOS presentator Simone Weimans onderzoekt de podcast hoe Kensmil kijkt naar dit portret? Hoe kwam zij uiteindelijk terecht bij Albertine Agnes? Wie is Albertine Agnes en wat maakt haar – en vele andere vrouwen van de 17e eeuw – op dit moment zo interessant voor Kensmil?

Groepsportret
Groepsportret
Simone en Natasja
Simone en Natasja

Tenslotte bespreekt Natasja met Simone haar werk in de maatschappij waarin we leven. Hoe verhoudt het zich tot de actualiteit, hoe ziet zij de rol van haar werk in de huidige tijd?

Het beeld dat wij hebben van regenten en regentessen zit zo gegrift in ons collectieve geheugen. Dat wil ik op mijn manier bijna toetakelen, verminken, vervormen en soms vernietigen.
– Natasja Kensmil


over natasja kensmil

Natasja Kensmil (Amsterdam, 1973) studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie en bij De Ateliers in Amsterdam. In haar werk onderzoekt ze onderbelichte kanten van de geschiedenis en stelt ze machtsverhoudingen ter discussie. De complexiteit van haar onderwerpen wordt weerspiegeld in haar gelaagde manier van schilderen. Haar werk was onder andere te zien in Stedelijk Museum Amsterdam, de Royal Hibernian Academy (Dublin) en het National Museum of Women in the Arts (Washington). Kensmil won verschillende prijzen, waaronder de Koninklijke Subsidie voor Schilderkunst (nu Koninklijke Prijs) in 1998. Het door het Fries Museum aangereikte kader past naadloos bij haar recente schilderijen over de tegenstrijdige 17de eeuw. Vanaf 25 september exposeert ze samen met Sadik Kwaish Alfraji (Irak, 1960) in parallelle solotentoonstellingen in Kunsthal KAdE in Amersfoort. 

Tentoonstelling Icons in het Fries Museum
Tentoonstelling Icons in het Fries Museum
© Fries Museum - alle rechten voorbehouden disclaimer privacybeleid