ik, friesland en de wereld

met de bus naar tryater en het fries museum
Het Fries Museum, Tryater, Keunstwurk en Arriva bieden Friese basisschoolkinderen een bijzonder avontuur! Kinderen uit groep 7 en 8 reizen in een speciaal gereserveerde Arriva-bus af naar de Friese hoofdstad. In Leeuwarden brengen ze een bezoek aan het Fries Museum en krijgen ze de voorstelling Untsnapping nei it Fiere Easten van Tryater te zien. De eerste bus vertrekt op dinsdag 13 januari 2015.

De kinderen doen in het Fries Museum een rollenspel en komen zo van alles te weten over hoe een museum werkt en ze ontdekken de verhalen achter de verzamelingen van het museum. Wat is bijvoorbeeld typisch Fries? Wie vindt dat en waarom? En die Gouden Eeuw in Fryslân, wat is daar nog van te zien en ervaren? En wat heeft dat met de leerlingen te maken?

tryater
De voorstelling Untsnapping nei it Fiere Easten is een onderdeel van de jubileum-programmering van Tryater dat in 2015 vijftig jaar bestaat. De kinderen worden meegenomen naar Leeuwarden in de tijd van De Gouden Eeuw. Daar ontmoeten ze Hugo. Zijn vader wil graag dat hij een machtige rechter wordt aan het Hof van Friesland. Maar Hugo droomt over wat anders.

arriva
Deze activiteiten zijn onderdeel van het podiumkunstenmenu Uurcultuur van Keunstwurk. Tussen januari en half april komen ruim 3500 kinderen naar Leeuwarden voor de voorstelling en een bezoek aan het museum. Arriva stelt twee bussen ter beschikking om de kinderen uit heel Fryslân naar Leeuwarden te laten komen. Op deze manier wil Arriva kinderen een positieve ervaring met het openbaar vervoer meegeven. Het is voor scholen steeds lastiger om vervoer te regelen om naar een voorstelling of een museum in Leeuwarden te gaan. Op deze manier wordt dit toch gestimuleerd, zodat alle kinderen in Fryslân de kans hebben om dit mee te maken.

keunstwurk
De unieke samenwerking tussen genoemde partners maakt dat kinderen deze bijzondere ervaring kan worden geboden binnen het programma Uurcultuur. Keunstwurk zorgt er met Uurcultuur voor dat alle Friese basisschoolkinderen onder schooltijd professionele voorstellingen zien. Uiteenlopend van toneel-, dans-, vertel-, poppen- en muziekvoorstellingen.

op school
Om deze dag in de klas voor te bereiden en af te sluiten, zijn er twee prezi’s gemaakt:
Lesmateriaal vooraf
Lesmateriaal na afloop

Voorafgaand aan het bezoek ontvangen leerkrachten voor alle kinderen een reisboekje. De leerkracht ontvang in dit pakket een handleiding. Het reisboekje is rechts op deze pagina te downloaden door op de afbeelding te klikken.