ga je mee op viking

onderwijs
ga je mee op viking

onderwijsprogramma

Met de tentoonstelling Wij Vikingen werpt het Fries Museum het clichébeeld van Vikingen omver. Veel meer dan een volksstam, was ‘viking’ een cultuur in het hele Noordzeegebied. Vikingen was eigenlijk een werkwoord: op viking gaan was zoiets als op rooftocht gaan. En dat deden de inwoners van Frisia ook. Wij Vikingen is een spannende tocht die je van herkenning naar verschrikking meevoert en je zo confronteert met de vraag: zou jij ook vikingen?

onderwijsprogramma

Samen met een museumdocent gaan de leerlingen op ontdekkingstocht naar de levenswijze van Vikingen en de inwoners van Frisia. Niet alleen de plunderingen van de Vikingen in Frisia komen aan bod, ook wordt duidelijk dat de inwoners van Frisia en Vikingen veel met elkaar gemeen hadden. Aan de hand van verschillende opdrachten en een handelsspel komen de leerlingen steeds meer te weten over de overeenkomsten tussen de bewoners van het Noordzeegebied. In de laatste zaal gaan de leerlingen op zoek naar hun eigen schat. Na een groepsfoto als Viking, bespreken we tot slot de vragen: ga je mee op viking? Of blijf je wonen in Frisia?

Langskomen? Neem contact op met Tineke Burmania via 058 255 55 00 of onderwijs@friesmuseum.nl

doelgroep PO groep 5 t/m 8
werkvormen opdrachten, spel en samenwerking
leergebieden kunstzinnige oriëntatie en oriëntatie op jezelf en de wereld