voorjaars- vakantie

in het fries museum
met microsafari’s en workshops
voorjaars- vakantie

voorjaarsvakantie in het fries museum

ook op maandag geopend

In de voorjaarsvakantie is er van alles te beleven in het Fries Museum. Naast de gloednieuwe tentoonstelling Á la Campagne zijn er dagelijks leuke workshops en kinderactiviteiten. Een bezoek is dan extra leuk voor gezinnen met jonge kinderen. Ook is er een speciale driedaagse theaterworkshop voor jongeren tussen de 16 en 26 jaar die zich helemaal willen verdiepen in het maken van een eigen performance! Kijk hier voor meer informatie en om je aan te melden. Toegang voor jongeren t/m 17 jaar is altijd gratis. www.friesmuseum.nl

microsafari
Ga je mee op microsafari? Net als de impressionisten gaan we tijdens de voorjaarsvakantie eropuit: samen met kunstenaar Koos Buist ga je op zoek naar de natuur rondom het museum. Als een echte onderzoeker vind je zelf in de stad bijzondere stukjes natuur. Terug in het museum onderzoeken de deelnemers samen met Koos in het lab de gevonden vondsten en ontdekkingen. Alle vondsten en ontdekkingen maken deel uit van een groeiende kennis- en kunstinstallatie in de hal van het museum.
De microsafari is geschikt voor alle leeftijden en vindt van 21 februari t/m 25 februari
tweemaal daags plaats om 13.00 en 14.45 uur. De hele activiteit duurt iets langer dan een uur.

Verzekerd zijn van een plekje? Meld je aan voor de eerste ronde door hier een gratis ticket te bestellen.

microsafari

zondag doe-dag
Terug van weggeweest: de zondag doe-dag! Door de maatregelen rond het coronavirus was het populaire uitje voor gezinnen tijdelijk niet in de museumhal, maar vanaf zondag 20 februari starten we weer. Het is lente in het Fries Museum: onderzoek bloemen en planten met je loep en de microscoop en teken ze héél precies na. Vilt je eigen Monet en oefen de échte Franse schildertoets van de impressionisten uit À la campagneLaat je inspireren door Ferhaal fan Fryslân en customise de typisch Friese klomp. Of maak je eigen superheld net als Super Taus bij Taus Makhacheva. De zondag doe-dag is élke zondag van 13.00 tot 16.00 in de museumhal en de activiteiten zijn gratis op vertoon van een volwassene met een entreebewijs.

Margreet Boonsta buiten schilderen

theaterworkshop voor jongeren
Altijd al zelf een echte performance willen maken en geven? Speciaal voor jongeren tussen 16 en 26 jaar is er in de voorjaarsvakantie een bijzondere theaterworkshop.

Deze workshop wordt gegeven door theatermaker Karel Hermans. Hij neemt de deelnemers mee in de bijzondere wereld van Taus Makhacheva. Wat maakt “cultuur”? Kunnen we onze gebruiken, rituelen en stereotypen in een ander jasje stoppen, zodat we er weer met een frisse blik naar kunnen kijken? In drie dagen leer je de kunst van theater en het maken van een eigen performance. Dit doe je aan de hand van de stereotypes en culturen die Taus Makhacheva onderzoekt in haar tentoonstelling.
De theaterworkshop is te volgen in de voorjaarsvakantie op 23, 24 en 25 februari van 12.00-15.30 uur. Aanmelden kan via de website van het museum.

over karel hermans
Karel Hermans is afgestudeerd aan de opleiding Docent Theater in Leeuwarden en aan de Performance opleiding van de Toneelacademie Maastricht. Hij was onderdeel van Illustere Figuren en medeoprichter van theatercollectief SKOFT&SKIEP. Daarmee maakte hij o.a. ‘Part-Time Paradise’ op Oerol in samenwerking met Tryater. In 2020 ging het collectief op in Tryater, waar hij nog steeds voor speelt en maakt. Daarnaast maakt hij ook voorstellingen voor o.a. het NNT en het Noorderzon Festival. Als docent en regisseur werkte hij voor verschillende jeugdtheaterscholen, waaronder JTS-Meeuw, De Noorderlingen, Garage TDI en Vrijdag.

LR - Fries Museum - NHL en Taus-11

taus makhacheva
Het Fries Museum presenteert t/m 6 maart 2022 Taus Makhacheva: It’s possible to raise the ceiling a bit*. In objecten, films en installaties reflecteert Makhacheva (Moskou, 1983) op rituelen, vieringen en het ongewone in het alledaagse, met speelse en humoristische ondertonen. Vrijwel alle werken zijn voor het eerst in Nederland te zien. De uitgebreide solotentoonstelling, gecureerd door Hanne Hagenaars, verkent de tradities van geschiedschrijving en heersende culturele conventies.

taus