middeleeuwen

in de kerstvakantie
middeleeuwen

ontdek de middeleeuwen in de kerstvakantie

Duik deze kerstvakantie met de hele familie in de middeleeuwen. Van 27 december t/m 6 januari beleef je het leukste dagje uit in het Fries Museum. Doe mee aan een gratis workshop en maak een levensgroot, middeleeuws fantasiedier. Of ga op ontdekkingstocht door de spannende tentoonstelling Vrijheid, Vetes, Vagevuur met de gratis schatkaart. In de decembermaand combineer je bezoek aan het Fries Museum met een bezoek aan het Princessehof voor slechts €19,95 (i.p.v. €27,50). Voor kinderen t/m 17 jaar is entree zelfs helemaal gratis! Boek online alvast een kaartje of kijk voor meer informatie op friesmuseum.nl/kerst.

Foto door Ruben van Vliet

levensgrote fabeldieren

Verhalen en sprookjes uit de middeleeuwen zitten vol met vreemde dieren. Deze fabeldieren zagen er vaak niet alleen bijzonder uit, ze hadden ook speciale eigenschappen. In de kerstvakantie zijn kinderen de baas over hun eigen fabeldier. Samen met een kunstenaar maken ze een fantasiebeest levensgroot na en fantaseren ze over de bijzondere krachten van hun eigen creatie.
Op 27, 28, 29, 30 december en 3, 4, 5, 6 januari tussen 13.00u en 16.00u. Gratis op vertoon van een volwassene met entreebewijs, van te voren reserveren is niet nodig.

speurtocht

Ga op ontdekkingstocht door Vrijheid, Vetes, Vagevuur! Met de spannende speurtocht wordt een bezoek aan de middeleeuwen nog leuker. Achter luikjes, in laadjes en op andere 'verborgen' plekken ontdekken kinderen de verdwenen wereld van de middeleeuwen op hun eigen manier. Zo wordt een museumbezoek voor de hele familie een belevenis. Iedereen die het wil krijgt dit spannende familiespoor gratis mee bij de balie!

originele kerstcadeaus

Verras vrienden en familie met een origineel cadeau! In de museumwinkel van het Fries Museum vind je van alles voor de creatieve kinderen, de kunstzinnige moeders, de doe-het-zelf-vaders en de geschiedenis-liefhebbende ooms. Van ambachtelijk gemaakte voorwerpen en hip design tot sieraden, tassen en unieke woonaccessoires, maar ook dat ene bijzondere kinder- of kunstboek. Wandel gerust binnen. De museumwinkel is geopend van dinsdag t/m zondag, 11.00 tot 17.00u. Je hebt geen museumentree nodig om de winkel te bezoeken.

winters genieten

In de koude decembermaand ben je de hele dag onder de pannen met deze eenmalige kerstactie: voor maar €19,95 (i.p.v. €27,50) ontdek je het Fries Museum én het Princessehof in Leeuwarden waar nu de grote Feest!-tentoonstelling te zien is. Voor kinderen t/m 17 jaar is entree overigens altijd gratis. Kijk voor meer informatie op princessehof.nl/kerst.

Vrijheid, Vetes, Vagevuur wordt mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds (het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed), Prins Bernard Cultuurfonds, Provincie Fryslân, Wassenbergh-Clarijs-Fontein Stichting, Leeuwarder Ondernemerfonds, Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis en het Old Burger Weeshuis

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gemeente Leeuwarden, de VriendenLoterij, de Ir. Abe Bonnema Stichting en de Vrienden van het Fries Museum