eetbare kunstinstallatie

in het fries museum
de onkruidenier
eetbare kunstinstallatie

eetbare kunstinstallatie in fries museum

toont invloed van klimaatverandering op natuur

Tijdens Arcadia (7 mei t/m 14 augustus 2022) wordt de entreehal van het Fries Museum in samenwerking met Kunsthuis SYB tot leven gewekt met de installatie SWIET – SWIT van kunstenaarscollectief de Onkruidenier. In 2021 verbleef het collectief bij Kunsthuis SYB in Beetsterzwaag voor een residency in het Friese landschap. De installatie groeit mee met het 100 dagen durende Arcadia en stelt vragen over onze toekomst in relatie tot onze omgeving. Het werk SWIET – SWIT wordt samen met de tentoonstelling Fertile Grounds op zaterdag 7 mei geopend in de hal van het Fries Museum door Annemarie Lavèn, hoofd Publiek & Presentaties van het Fries Museum en Sjoerd Bootsma, Artistiek Directeur van Arcadia. Er is muziek, een limobar en de Onkruidenier serveert een zoet/zoute schuimsmaak. Erbij zijn? Reserveer alvast een ticket via friesmuseum.nl/tickets.

SWEET - SWEAT. Foto door Sjoerd Knol

Met waterbakken, licht en kleur worden met SWIET - SWIT groeiomstandigheden gecreëerd, afgestemd op iedere plant. In de waterbakken worden verschillende eetbare planten op zoet en zout water gekweekt. Met deze flexibele installatie onderzoekt de Onkruidenier de historische, culturele en potentiële transformaties van de natuur. De installatie is zonder entreebewijs te bezoeken in de museumhal.

swiet-swit
SWIET - SWIT is het Friese deel van SWEET – SWEAT; een langlopend onderzoek van de Onkruidenier naar de oneindige verbondenheid tussen zoet en zout in ons lichaam en in het landschap. Met een stijgende zeespiegel en een dalende bodem, vraagt de Onkruidenier hoe jij je daar als mens toe kunt verhouden. Terwijl we in Nederland continu het water beheersen met sluizen, dammen en dijken en het waterpeil systematisch in de gaten houden, stelt de Onkruidenier een ander perspectief voor: wat gebeurt er wanneer wij ons als mens aanpassen aan een veranderend landschap dat steeds natter en zouter wordt?

veenweidegebied
Ook vanaf 7 mei te zien is de tentoonstelling Fertile Grounds: een nieuwe blik op Friese veenweide met Christien Meindertsma. Een groot deel van Fryslân bestaat uit veenweidegebied. Veen speelt een essentiële rol in de globale klimaatcrisis, want verspreid over de aarde bevatten de veengebieden twee keer zoveel CO2 als alle bossen tezamen. Ondanks hun ecologische sleutelrol zijn de gebieden in gevaar. Turfwinning, intensieve landbouw en melkveehouderij hebben ervoor gezorgd dat het veen in rap tempo uitdroogt. Tot en met 10 april 2023 worden drie zalen in het Fries Museum ingericht als dynamisch laboratorium waar bezoekers met elkaar in gesprek gaan. Friezen, boeren, politici, natuurliefhebbers en experts buigen zich over een centrale vraag: ‘Welke toekomst wil jij voor het Friese veenweidegebied?’. De tentoonstelling laat nieuw werk zien van de Nederlandse ontwerper Christien Meindertsma. Ze maakte dit werk in samenwerking met de curatoren van Fertile Grounds: Laura Drouet en Olivier Lacrouts van studio d-o-t-s. Fertile Grounds is onderdeel van Arcadia 2022.

De Onkruidenier is een samenwerking van het Fries Museum, De Onkruidenier, Kunsthuis SYB en is onderdeel van Arcadia 2022

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gemeente Leeuwarden, de VriendenLoterij en de Ir. Abe Bonnema Stichting