samenwerking arcadia

Kris Callens (directeur-bestuurder Fries Museum) en Floris de Gelder (directeur-bestuurder Leeuwarden-Fryslân 2028) ondertekenen de samenwerkingsovereenkomst in het kader van de triënnale Arcadia, waarin 100 dagen lang mienskip, landschap en erfgoed centraal staan. Het Fries Museum maakt deel uit van de kunsttriënnale met de tentoonstelling À la campagne: het Franse licht van Maris tot Monet, die van 19 februari tot en met 17 juli 2022 te zien is in Leeuwarden. Aan de hand van ruim 70 schilderijen en tekeningen uit de topcollectie van Museum Boijmans Van Beuningen wordt stilgestaan bij de invloed van het Franse licht in de 19de-eeuwse schilderkunst. De landschappen van onder meer Cézanne, Monet, Pissarro, Gauguin, Maris, Van Gogh, Sisley, Boudin en Weissenbruch tonen de ontwikkeling van deze ‘Franse blik’, van de school van Barbizon tot het (post)impressionisme. Foto: Jaap Schaaf (Fotobureau Hoge Noorden).

Samenwerking Fries Museum en LF2028

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gemeente Leeuwarden, VriendenLoterij en de Ir. Abe Bonnema Stichting.