impressionisten

naar leeuwarden
à la campagne
impressionisten

Samen met Museum Boijmans Van Beuningen organiseert het Fries Museum volgend jaar een grote tentoonstelling over de invloed van het Franse licht in de 19de-eeuwse schilderkunst. In À la campagne: het Franse licht van Maris tot Monet wordt een reis gemaakt langs de artistieke ontwikkeling van deze ‘Franse blik’ op het landschap – van de school van Barbizon tot het (post)impressionisme. Dankzij de renovatie en vernieuwing van Museum Boijmans Van Beuningen verlaten topkunstenaars als Cézanne, Monet, Pissarro, Gauguin, Maris, Van Gogh, Sisley, Boudin en Weissenbruch het pas geopende depot in Rotterdam, om eenmalig naar Leeuwarden af te reizen. De tentoonstelling is van 19 februari tot en met 17 juli 2022 te zien in het Fries Museum.

samenwerking
De renovatie van Museum Boijmans Van Beuningen biedt de unieke kans om de collectie impressionisten, die tot de absolute wereldtop behoort, op reis te sturen. Van toonaangevende Franse kunstenaars als Daubigny, Rousseau, Millet, Sisley, Cézanne, Pissarro en Renoir via kleurrijke Belgische schilders als Van Rysselberghe en Wytsman tot prominente Nederlanders als Van Gogh, Thorn Prikker en Toorop, en de geliefde Haagse School schilders. Ter voorbereiding op de tentoonstelling hebben Marlies Stoter (conservator oude kunst bij het Fries Museum) en Sandra Kisters (hoofd sector collectie en onderzoek bij Museum Boijmans Van Beuningen) ruim 90 schilderijen en werken op papier geselecteerd. Publiekslievelingen en onontdekte schatten, zoals enkele zelden getoonde tekeningen, zijn uit het nieuwe depot van Museum Boijmans Van Beuningen gehaald, zorgvuldig schoongemaakt en gerestaureerd om ze in Leeuwarden voluit te laten stralen.

Groepsfoto

à la campagne
De tentoonstelling laat zien hoe het licht een belangrijke rol speelde in de kunst in de 19de eeuw; de zonnestralen schitteren op het water, het licht valt door de bladeren en de wind danst op het doek. Verspreid over zes zalen tonen schilderijen, tekeningen en prenten van vergezichten, boomgaarden, heuvels en kusten, tuinen en akkers een grote liefde voor de natuur. Het tentoonstellingsontwerp is in handen van Karen Polder. Bij de tentoonstelling organiseert het Fries Museum een uitgebreid activiteitenprogramma. Tevens verschijnt er bij de tentoonstelling een publicatie die voor € 29,95 te koop zal zijn in de winkel en de webshop van het museum en in de boekhandel of online. De tentoonstelling À la campagne: het Franse licht van Maris tot Monet is onderdeel van het Friese Arcadia, de triënnale waarin met een uitgebreid cultureel programma 100 dagen lang wordt stilgestaan bij maatschappij, landschap en erfgoed.

Deze tentoonstelling is onderdeel van Arcadia 2022.

Deze tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting Leeuwarden-Fryslân 2028, het Mondriaan Fonds (het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed), Stichting Zabawas, Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis en Stichting Het Sint Anthony Gasthuis.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gemeente Leeuwarden, de VriendenLoterij en de Ir. Abe Bonnema Stichting.