collectie
muziekcompetitie
art rocks

fries museum inspiratiebron achter nieuwe muziek kovacs

Art Rocks-ambassadeur Kovacs lanceert vandaag haar nieuwe nummer Mata Hari, geïnspireerd door het danskostuum van de beroemde Friezin uit de collectie van het Fries Museum. De release dient tevens als startschot voor Art Rocks, de grootste Nederlandse muziekcompetitie die kunst en muziek samenbrengt. Muzikanten uit alle genres en van alle niveaus worden uitgedaagd zich te laten inspireren door kunstwerken en historische objecten uit vijftien verschillende musea. Meedoen kan van 28 augustus t/m 1 november 2020.

Voor de vijfde editie van Art Rocks schreef zangeres Sharon Kovacs een lied bij het danskostuum van Mata Hari. ‘Een eerbetoon’, aldus Kovacs, ‘aan de vrouw die fascineert door het mysterie dat haar omringt en de wijze waarop ze zo tragisch aan haar einde kwam. Een vrouw die eigenlijk helemaal niet van die tijd was. Ook liet ze zich inspireren door verscheidende danseressen uit het oosten waar ze dan weer haar eigen unieke draai aan gaf, iets wat ik ook graag hoor in mijn eigen muziek. Al met al de juiste ingrediënten voor een boeiende soundtrack wat mij betreft.’ Mata Hari wordt voor het eerst ten gehore gebracht tijdens de Uitmarkt 2020. Een verslag daarvan wordt uitgezonden op zaterdag 29 augustus om 23.10 uur op NPO 2. Het nummer is dan ook te beluisteren op de website van Art Rocks.

derde ambassadeur: s10
Naast Kovacs en Sef presenteert Art Rocks vandaag de derde en laatste ambassadeur van de muziekcompetitie: rapper en zangeres Stien den Hollander, beter bekend als S10. Door middel van rap, zang en spoken word vertelt ze de meest persoonlijke verhalen. S10 debuteerde in november 2019 en kreeg meteen een Edison voor haar album Snowsniper. Als ambassadeur van Art Rocks schrijft ook zij een nummer bij een kunstwerk. S10 vond inspiratie in Van Goghs Zeegezicht bij Les Saintes-Maries-de-la-Mer (1888) uit het Van Gogh Museum in Amsterdam.

masterclasses songwriting in het fries museum
Op zondag 13 september organiseert Art Rocks samen met Popsport een masterclass songwriting in het Fries Museum. Tijdens de gratis masterclass worden deelnemers ondersteund in hun schrijfproces door ambassadeur S10. Zij voorziet de muzikanten van tips en tricks. Ook krijgen deelnemers een workshop mindful kunstkijken van de coaches van Popsport.

art rocks
Muziekcompetitie Art Rocks daagt muzikanten uit een nummer te schrijven gebaseerd op een kunstwerk uit de collecties van de deelnemende musea. Dit jaar pakt Art Rocks groter uit dan ooit: voor deze vijfde editie zijn maar liefst vijftien musea aangesloten, waaronder het Fries Museum. Voor muzikanten is de competitie een unieke kans om associaties en emoties die de geselecteerde kunstwerken oproepen te vertalen naar muziek.

deelnemen
Muzikanten uit alle genres kunnen van 28 augustus t/m 1 november 2020 een nummer inzenden. Iedereen vanaf 14 jaar kan meedoen; van amateur tot professioneel muzikant en van soloartiest tot twaalfkoppig orkest. Wel dient de act er rekening mee te houden dat de (technische) mogelijkheden voor het optreden in een museum beperkt zijn. Uit alle inzendingen selecteert een vakjury namelijk 98 acts die tijdens de museumrondes live mogen spelen in een van de vijftien musea, naast het kunstwerk dat zij gekozen hebben. De acht beste acts strijden vervolgens tijdens de finale in poppodium Paradiso om de titel en een geldprijs van €1000. Meer informatie is te vinden op de website van het Fries Museum (www.friesmuseum.nl) en Art Rocks (www.artrocks.nl).