feestelijke opening

nieuwe tentoonstellingen
zondag 28 april
feestelijke opening

feestelijke opening | for every atom... met werk van semâ bekirović | heem

zondag 28 april: met gratis activiteitenprogramma

koop tickets

Vier met ons de opening van de tentoonstellingen For Every Atom… (met werk van Semâ Bekirović) en Heem! Op 28 april is het Fries Museum gratis open. Niet alleen bekijk je dan de nieuwste tentoonstellingen, ook kun je doorlopend gratis deelnemen aan verschillende activiteiten. Zo volg je een rondleiding door de tentoonstelling of ga je op tour door Leeuwarden met een stadsecoloog die de verbinding legt met de tentoonstelling en de natuur in de stad. Of neem deel aan de interactieve lezing van filosoof Eva Meijer over de relatie tussen mens en dier. Filmhuis Slieker vertoont Bekirović’ laatste film Once an Alien (2023). Speciaal voor families met kinderen is er de workshop Snoep voor Dieren.

Datum: zondag 28 april
Tijd: 11.00 - 16.00u
Prijs: Gratis
Reserveer alvast een gratis ticket via onze ticketpagina

over for every atom…

Vanaf 28 april 2024 laat het Fries Museum de solotentoonstelling For Every Atom… zien met recent en ouder werk van Semâ Bekirović (1977, Amsterdam). Een groot deel van haar werk is gemaakt in samenwerking met onvermoede kunstenaars, zoals bomen, de wind, dieren, planten, tijd en andere organismen en processen. Bekirović’ werk gaat dan ook over de vraag wanneer iets een kunstwerk wordt, over de status en positie van de maker en over auteurschap.

over heem

Vanaf 28 april 2024 t/m 27 april 2025 toont het Fries Museum een groepstentoonstelling rondom het thema ‘thuis’. Wat maakt dat je je ergens thuis voelt, en wat blijft hiervan over als je weg van huis bent of je als de plek die je thuis noemt verdwenen is? En hoe ziet huiselijk geluk er eigenlijk uit? In Heem is hedendaags werk te zien uit de collectie van het Fries Museum. De selectie wordt versterkt door werken uit de Collectie Nederland.

film: once an alien

In haar eerste speelfilm, de sciencefictiondocumentaire Once an Alien, volgt beeldend kunstenaar Semâ Bekirović haar vader naar het land dat hij als kind ontvluchtte. Mirza is uitvinder en heeft een bijzondere fascinatie voor tijdreizen. Samen reizen ze per camper door Bosnië en Herzegovina. Het land is erg veranderd sinds Mirza vertrok. Als hij zijn moederland wil bezoeken, heeft hij een tijdmachine nodig.

Onderweg trekken ze door imposante landschappen en ontmoeten ze verschillende mensen. In deze ontmoetingen wordt duidelijk dat Mirza een band met hen heeft, niet omdat ze hetzelfde "bloed" delen, maar door een gedeeld gevoel van ontheemding, een nostalgisch verlangen, het verlangen om terug te gaan naar een andere tijd.

Persoonlijke verhalen worden afgewisseld met surrealistische scènes. Mirza vertelt over zijn traumatische jeugd, over zijn uitvindingen en theorieën. Hij draagt een "tijdreispak" dat bestaat uit spiegelachtige fragmenten van cd's. Gaandeweg vervaagt de grens tussen fantasie en werkelijkheid en ontvouwt zich een lappendeken van verschillende perspectieven. Het wordt duidelijk dat kunst en creativiteit geen spel zijn voor Mirza en Semâ, maar een middel om te overleven.

Tijd: 12.20u - 14.00u
De capaciteit voor deze activiteit is beperkt, reserveer alvast een gratis ticket via onze ticketpagina (selecteer 28 april).

trailer - once an alien (2023)

college: dieren als kunstenaar

Piet Hondriaan, Leonardo da Spinci en Lawrence Alma-Tademiauw; wat als dieren kunstenaars zouden zijn? Of zijn dieren misschien al kunstenaars? Kom erachter tijdens de opening van For Every Atom…! In een interactieve lezing rondom de tentoonstelling laat filosoof en schrijver Eva Meijer met prikkelende voorbeelden zien dat we een andere opvatting nodig hebben over kunst. Aan de hand van recent onderzoek vertelt Meijer meer over de capaciteit van het dier op het gebied van taal en cultuur. Welke invloed hebben dierenkunstenaars op mensenkunst? En hoe laat de mens zich door het dier inspireren?
Tijd: 14.30 – 15.30.

Eva Meijer. Foto: Merlijn Doomernik.

workshop: snoep voor de dieren

Hou de mieren zoet met mierzoet snoepgoed! Speciaal voor de insecten in je achtertuin organiseren we de workshop Snoep voor de dieren. Samen met een museumgids maak je een aantal kleine, zoete sculpturen voor de mieren, spinnen en vliegen in je achtertuin. Thuis zoek je een mooi plekje voor je kunstwerk en vergeet niet af en toe te kijken om te zien wie er allemaal komt snoepen. De workshop is een idee van kunstenaar Sema Bekirovic die deze zoete familieactiviteit eerder organiseerde voor Into The Great Wide Open.
Schuif van 11.00 tot 17.00u gratis aan in de Panoramazaal op de derde verdieping.

familieworkshop: vogelnesten bouwen

Vier de lente in het Fries Museum! Laat je inspireren door de vogelnesten in de tentoonstellingen For Every Atom… en HEEM en ga zelf aan de slag met een eigen vogelnestje. Speciaal voor families met jonge kinderen organiseren we deze meivakantie een echte lente workshop waarin je met oude en gejutte materialen een nieuw huis bouwt voor de vogels in je buurt.
Schuif van 11.00 tot 17.00u gratis aan in de museumhal.