catherina swift

kunstenaarsechtpaar bisschop
favoriet van anne-marie segeren
catherina swift

portret catherina seaton forman swift

favoriet van junior conservator anne-marie segeren

We vroegen onze junior conservator oude kunst Anne-Marie Segeren naar haar favoriete object uit de collectie oude kunst. Lees hieronder haar keuze en motivatie:

‘Ik zal mij onder andere bezighouden met onderzoek doen in het kader van de tentoonstelling rondom het kunstenaarsechtpaar Bisschop. Een van de daarbij horende kunstwerken die meteen mijn aandacht trok, is het portret van Catherina Seaton Forman Swift (1834-1928). In dit schilderij komt mijn eerder opgedane kennis in mode- en kostuumgeschiedenis en liefde voor de negentiende eeuw samen. Bovendien is er in dit werk een verband tussen de geportretteerde en het Fries Museum te leggen.’

Portret Catherina Seaton Forman Swift (1834-1928)
Anne-Marie Segeren door Harm Verhagen

Kates portret is in de jaren 1880 geschilderd door haar echtgenoot, de in Leeuwarden geboren Christoffel Bisschop (1828-1904). We zien Kate met opgestoken haren, gekleed in een felrode japon met historiserende elementen zoals de iets opstaande witte kraag. Ze is behangen met juwelen, voornamelijk bootjeskettingen. Deze werden toen al geassocieerd met Friese streekdracht. In haar linkerhand houdt Kate een waaier van pauwveren vast.

Bisschop en Swift, beide kunstenaars, verzamelden niet alleen Friese ‘oudheden’ en zeventiende-eeuwse kunstvoorwerpen om te gebruiken als rekwisieten, maar ook voor de inrichting van hun interieur. Hun Scheveningse Villa Frisia was haast een museum en ademde een ‘oudhollandse’ stijl, naar typisch laatnegentiende-eeuwse smaak. In 1908 legateerde Kate hun omvangrijke kunstverzameling aan de provincie Friesland. Na haar overlijden werd vrijwel de complete inrichting van hun villa overgebracht naar het Fries Museum.

In het portret zijn niet alleen de fascinatie van Kate en Bisschop voor het verleden en specifiek die van Friesland te lezen, ook is er een indirecte relatie te zien met het huidige Fries Museum. Naast dit portret droeg Kate ook de geschilderde juwelen en waaier over aan de provincie Friesland. Kate en haar man zagen in het verleden een onuitputtelijke inspiratiebron en waren zich bewust van het belang om historische objecten te bewaren en koesteren.
Anne-Marie: ‘Ik kijk ernaar uit om mij verder te verdiepen in hun schenking en meer van dit soort interessante verbanden te ontdekken.

In februari 2021 is Anne-Marie Segeren gestart als junior conservator oude kunst bij het Fries Museum. Anne-Marie studeerde Kunstgeschiedenis in Nijmegen en werkte daarna als projectmedewerker bij Huis Van Gijn en het Dordrechts Museum.  Ze schreef blogs voor het modeplatform Modemuze en was in 2020 bij ons al junior conservator toegepaste kunst en textiel.