Daarvoor maakte Van der Lingen diverse tentoonstellingen voor het Fries Museum, die lovende reacties oogstten bij pers en publiek. Zo maakte hij als curator de grote overzichtstentoonstelling Éric Van Hove: Fenduq, waarin Van Hove samen met een team van ambachtslieden uit Friesland, Zweden, Indonesië en Marokko imposante replica’s van motorblokken nabouwde in onder andere hout, koper en parelmoer. Ook was Van der Lingen verantwoordelijk voor de tentoonstelling Phantom Limb: Art beyond Escher, een hedendaagse uitbreiding op de kaskraker Escher op reis. In die tentoonstelling namen tien internationale kunstenaars bezoekers mee naar een wereld waarin niets is wat het lijkt.
Van der Lingen is opgeleid in de beeldende kunst aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst in Den Haag en behaalde zijn Masters Digital Arts aan Middlesex University in London. Tot 2017 was hij directeur en curator van Nest, een kunstpodium van nationaal en internationaal belang met een bijzondere aandacht voor de relatie tussen kunst en publiek. Als gastcurator werkte hij bij TENT in Rotterdam, het Centraal Museum in Utrecht en Museum Kranenburgh in Bergen.
Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door Windpark Fryslân, de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de VriendenLoterij, Ir. Abe Bonnema Stichting en de vrienden van het Fries Museum.
Keramiekmuseum Princessehof wordt mede gefinancierd door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Gemeente Leeuwarden.