kinder-directie

fries museum en princessehof
kinder-directie

fries museum en keramiekmuseum princessehof verwelkomen nieuwe kinderdirectie

Op maandagochtend 16 januari heeft het Fries Museum en Keramiekmuseum Princessehof kennis gemaakt met hun nieuwe kinderdirectie. Acht fanatieke leerlingen van IKC Albertine Agnes zullen het museum het komende jaar voorzien van ongezouten meningen, waardevolle adviezen en kritische vragen. Met hun input draagt de kinderdirectie bij aan onder andere de onderwijsprogramma’s en kinderactiviteiten. Na een feestelijk ontvangst mochten de kinderen directeur Kris Callens het hemd van het lijf vragen over ‘hun’ museum. Vervolgens kreeg de groep kersverse directeuren een speedtour door Inge Hekman en Mariska de Boer, medewerkers educatie van het museum, waarna de eerste ideeën werden uitgewisseld.

De kinderdirectie, van links naar rechts: Indy, Jaimy, Kai, Luna, Kris Callens (directeur-bestuurder), Joël, Fiënne, Eowyn, Silvijn. Foto door Marieke Balk.
Foto door Marieke Balk.

De kinderdirectie van het Fries Museum en Keramiekmuseum Princessehof bestaat uit acht kinderen uit groep 5 tot en met 8 van IKC Albertine Agnes, tevens de leerlingenraad van de school. De kinderen zijn verkozen door campagne te voeren in hun eigen groep. Met verkiezingen zijn twee leerlingen per groep verkozen. De kinderdirectie geeft het komende jaar input voor de programmering van de musea. Daarmee spelen ze een belangrijke rol: de input die de kinderen geven is essentieel voor het toegankelijk en interessant maken van de musea voor leeftijdsgenoten.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de VriendenLoterij en de Ir. Abe Bonnema Stichting.