feest

kindercolleges
museumjeugduniversiteit
feest

kindercolleges over feesten van vroeger en nu

museumjeugduniversiteit over feest

Van een verjaardagsfeestje tot Ketikoti en van carnaval tot Chinees nieuwjaar: in Nederland worden ontzettend veel verschillende feesten gevierd. Maar wat betekenen al die feesten eigenlijk? Waarom worden ze gevierd, en door wie? Vanaf 19 februari ontdekken kinderen alles over feesten in speciale kindercolleges van de MuseumJeugdUniversiteit. Op vier verschillende locaties in Leeuwarden maken kinderen kennis met de vieringen die Nederland rijk is en hun geschiedenis. De lezingen worden georganiseerd door het Princessehof, dbieb, Tresoar en het Fries Museum. Reserveer alvast een kaartje of kijk voor meer informatie op www.friesmuseum.nl/mju.

Foto door Ruben van Vliet

Met de kindercolleges van MuseumJeugdUniversiteit maken kinderen op een laagdrempelige manier kennis met de meest uiteenlopende onderwerpen. In het voorjaar staan de colleges in het teken van de tentoonstelling Feest!, nog t/m 20 augustus 2023 te zien in Keramiekmuseum Princessehof. Verschillende experts geven antwoorden op diverse feest-gerelateerde vragen. Bijvoorbeeld, hoe werd een verjaardagsfeestje vroeger gevierd door Griekse en Romeinse kinderen? Kan jouw eigen verjaardag een nationale feestdag worden? En hoe vier je iets dat eigenlijk heel pijnlijk is? Ook een bezoek aan de tentoonstelling Feest! is onderdeel van het programma. De colleges vinden eens per maand plaats op zondag 19 februari, 19 maart, 26 april en 21 mei. Een kaartje voor de hele reeks kost 20 euro, kaarten voor losse colleges zijn niet verkrijgbaar.

De MuseumJeugdUniversiteit wordt georganiseerd door het Fries Museum, Keramiekmuseum Princessehof, dbieb en Tresoar

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gemeente Leeuwarden, de VriendenLoterij en de Ir. Abe Bonnema Stichting.