blijde

gigantische katapult
door studenten gebouwd
blijde

studenten roc friese poort bouwen middeleeuwse katapult

Het gigantische bouwwerk is vanaf 10 september te zien in de grote tentoonstelling Vrijheid, Vetes, Vagevuur

07 juli 2022
koop tickets

De blijde, een middeleeuwse katapult, werd als test afgevuurd over recreatiegebied Grote Wielen in Leeuwarden. Studenten en docenten van ROC Friese Poort in Sneek maakten de nauwgezette reconstructie van het enorme middeleeuwse wapentuig speciaal voor de grote najaarstentoonstelling van het Fries Museum, Vrijheid, Vetes, Vagevuur: de middeleeuwen in het Noorden. Bekijk de blijde in de tentoonstelling vanaf 10 september in Leeuwarden. Kris Callens, directeur van het Fries Museum, is apetrots op het project “Het is prachtig dat we met de bouw van zo’n middeleeuws toestel belangwekkende oude ambachten kunnen doorgeven aan de jongere generatie. En fantastisch dat de studenten straks hún bouwwerk kunnen zien in het museum, daarom is deze samenwerking met ROC Friese Poort zo belangrijk.”

Onder leiding van Sebastiaan Pelsmaeker van ARRE Remaining History is de katapult zo historisch correct mogelijk gereconstrueerd. De uiteindelijke slingerblijde heeft een grondoppervlakte van  6 x 4 meter en een maximale hoogte met werparm van 7,5 meter.
Voordat de blijde werd overgedragen van de werkplaats in Sneek aan het Fries Museum in Leeuwarden moest er natuurlijk eerst even getest worden. Met grote watermeloenen als munitie en met de grootste zorg voor veiligheid kregen studenten, docenten en medewerkers van het Fries Museum een unieke show van het gigantische bouwwerk in actie.
Voor de veiligheid is er lang gezocht naar een gebied met genoeg ruimte, dit werd uiteindelijk de Grote Wielen in Leeuwarden. De nieuwe mede-eigenaar van Restaurant de Grote Wielen, Arjen Rusticus, gaf toestemming om het werktuig op zijn terrein af te schieten en was ook aanwezig bij het moment.

Samenwerking tussen school en museum
Na het testen werd met een symbolisch ‘laatste schot’ door directeuren Kris Callens van het Fries Museum en Bas Daanje van ROC Friese Poort Sneek de blijde officieel overgedragen aan het Fries Museum. Hier is het werktuig in zijn geheel vanaf 10 september dit jaar te zien.
Dit samenwerkingsproject tussen het museum en ROC Friese Poort stamt voort uit een langere partnerschap tussen de twee organisaties. In 2019 maakte de studenten van de afdeling Bouw & Infra en Maritieme Techniek een levensgroot Vikingschip voor de hooggewaardeerde tentoonstelling Wij Vikingen.

Directeuren Kris Callens van het Fries Museum en Bas Daanje van ROC Friese Poort Sneek. Foto door Jacob van Essen, het Hoge Noorden. Klik hier voor het downloaden van een ruime high res selectie.

De middeleeuwen in het Noorden
Van 10 september 2022 tot en met 7 mei 2023 presenteert het Fries Museum Vrijheid, Vetes, Vagevuur: de middeleeuwen in het Noorden. De tentoonstelling toont nieuwe wetenschappelijke inzichten over de samenleving van het Noorden in de volle en late middeleeuwen. Het Friesland van toen (Tota Frisia) strekte zich uit van de huidige provincie Friesland tot aan de Wezer in het Duitse Ostfriesland. In tegenstelling tot elders in Europa bestuurden de Friezen zichzelf, kozen ze hun eigen rechters, hadden ze een eigen taal en een eigen kenmerkende kledingstijl. Aan de hand van de rijke archeologische collectie middeleeuwse voorwerpen van het Fries Museum, aangevuld met (inter)nationale bruiklenen, komt de eigenzinnige, verdwenen wereld van Friesland tussen 1067-1567 tot leven.

Deze tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds (het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed), Prins Bernard Cultuurfonds, Provincie Fryslân, Wassenbergh-Clarijs-Fontein Stichting, Leeuwarder Ondernemerfonds, Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis en het Old Burger Weeshuis

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gemeente Leeuwarden, de VriendenLoterij, de Ir. Abe Bonnema Stichting en de Vrienden van het Fries Museum.