rondleidingen

rondleidingen

rondleidingen voor nieuwe friezen

04 juli 2022

In samenwerking met VluchtelingenWerk Leeuwarden organiseert het Fries Museum maandelijks een interactief museumprogramma voor statushouders. Vrijdag 1 juli is de eerste groep ontvangen in Café Thús. Na een warm ontvangst zijn deelnemers door ervaren museumdocenten rondgeleid door de tentoonstelling Vrijheid nu in het Fries Verzetsmuseum en door Ferhaal fan Fryslan. Met de collectie van het museum als inspiratie, gaan de vluchtelingen en andere nieuwkomers tijdens de rondleiding met elkaar in gesprek over onderwerpen als gelijke rechten voor man en vrouw, vrijheid van meningsuiting, democratie en discriminatie.

De deelnemers kennen elkaar nog niet voorafgaand aan het bezoek: “In mijn land van herkomst heb ik vaak museums bezocht. Ik vind dit ook erg leuk om te doen, maar vond dit erg spannend toen ik in Nederland kwam. Door dit uitje is voor mij de drempel lager. Ik vind het Fries Museum heel erg mooi.

In de tentoonstelling Vrijheid nu vertellen elf Friezen met uiteenlopende achtergronden hun eigen verhaal over vrijheid. Hoe vrij voelen zij zich om zichzelf te zijn, hun beroep uit te oefenen of een religie aan te hangen? In Ferhaal fan Fryslan maken statushouders kennis met Friesland en de Friezen, de geschiedenis van Friesland, de Friese cultuur en de verrassende overeenkomsten met andere culturen.