rondleiding dolle dinsdag

door conservator Marre Sloots

29 augustus 2022
koop tickets

Op zondag 4 september 2022 staat het Fries Verzetsmuseum stil bij 5 september 1944, oftewel Dolle Dinsdag. Voor Nederland markeert deze dag een kantelpunt in de Tweede Wereldoorlog, het hele land was in rep en roer omdat het gerucht ging dat Nederland nu elk moment bevrijd kon worden. Op straat werd feestgevierd maar mensen die sympathiseerden met de bezetter sloegen halsoverkop op de vlucht. In een speciale rondleiding neemt conservator Marre Sloots bezoekers mee naar Dolle Dinsdag. Wat gebeurde er in Friesland? En op welke manier veranderde het leven van collaborateurs in Friesland die dag? En hoe zag dat leven er voor 5 september uit? De rondleiding start om 13.00 en duurt een uur. Een kaartje voor de rondleiding kost 6 euro exclusief museumentree, reserveer nu via friesverzetsmuseum.nl/tickets.