audiotour
gedichten over de natuur
philip freriks

philip freriks stem achter audiotour à la campagne in fries museum

vanaf 19 februari

Bij de tentoonstelling À la campagne: het Franse licht van Maris tot Monet in het Fries Museum verschijnt een audiotour, ingesproken door journalist en tv-presentator Philip Freriks. In de audiotour draagt Freriks gedichten voor van 19de eeuwse tot hedendaagse auteurs, waarin de natuur centraal staat – evenals in de tentoonstelling die op 19 februari van start gaat in Leeuwarden. In À la campagne wordt een reis gemaakt langs de artistieke ontwikkeling van de ‘Franse blik’ op het landschap, met topkunstenaars als Cézanne, Renoir, Monet, Pissarro, Gauguin en Van Gogh uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen.

In de gratis audiotour geeft Phillip Freriks een poëtische draai aan de tentoonstelling. Gedichten van onder anderen Victor Hugo, Rutger Kopland, Abdelkader Benali en Remco Campert illustreren een dozijn werken uit À la campagne. De gedichten zijn te beluisteren door de QR-codes in de tentoonstelling te scannen met de fotofunctie van je telefoon.

Philip Freriks. Foto: © Ministerie van Beeld.

philip freriks
Philip Freriks is journalist, publicist en tv-presentator. Veertien jaar lang presenteerde hij het NOS-journaal. Daarnaast is hij bekend van populaire programma’s als De Slimste Mens en Het Groot Dictee der Nederlandse Taal. Hij schreef onder andere het kinderkunstboek Schilders van Parijs, en de boeken Ik herinner me en Gare du Nord, waarmee hij op theatertournee door Nederland ging. Philip Freriks was van 2006 t/m 2013 ambassadeur van ‘Nederland Leest’, een campagne van de CNPB om lezen en gemeenschapszin te bevorderen.

à la campagne

De tentoonstelling À la campagne: het Franse licht van Maris tot Monet laat zien hoe het licht een belangrijke rol speelde in de kunst in de 19de eeuw van de school van Barbizon tot het (post)impressionisme. Gewapend met verftubes en draagbare schildersezels trokken Franse kunstenaars naar de bossen van Barbizon. In hun voetsporen gingen ook Belgische en Nederlandse collega’s schilderen in de buitenlucht. Verspreid over zes zalen tonen ruim 90 schilderijen en werken op papier de grote liefde voor de natuur. Dankzij de renovatie en vernieuwing van Museum Boijmans Van Beuningen reizen publiekslievelingen en onontdekte schatten eenmalig af naar Leeuwarden.

Deze tentoonstelling is een samenwerking met Museum Boijmans Van Beuningen en is onderdeel van Arcadia 2022.

Deze tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting Leeuwarden-Fryslân 2028, het Mondriaan Fonds (het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed), Stichting Zabawas, Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis, Meindersma-Sybenga Stichting en Stichting Het Sint Anthony Gasthuis.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gemeente Leeuwarden, de VriendenLoterij en de Ir. Abe Bonnema Stichting.