nest

theatervoorstelling
door studenten
nest

studenten maken theatervoorstelling in museum

Wat als je opeens je veilige nest zou verliezen? Vijf studenten Docent Theater (NHL Stenden) maakten een theatervoorstelling waarin ze dit vraagstuk onderzoeken. Aan de hand van intieme en persoonlijke performances nemen ze de bezoeker mee door de tentoonstelling van Petrit Halilaj in het Fries Museum. De studenten gebruiken thema’s als eenzaamheid, vasthouden aan het verleden en zusterschap vinden; thema’s die Halilaj in zijn werk aansnijdt. De voorstelling is te zien op zondag 6 november 2022, 4 december 2022, 5 februari 2023 en 5 maart 2023. NEST is gratis te bezoeken, reserveer van te voren een kaartje via friesmuseum.nl/tickets.

Geïnspireerd door het werk van de Kosovaarse kunstenaar maakten studenten van de opleiding Docent Theater (NHL Stenden) een theatervoorstelling met onder andere spoken word, soundscapes, dans, animatie en documentaire. De voorstelling begint om 14.00u en is gratis te bezoeken op vertoon van een entreebewijs voor het museum.

foto door ruben van vliet.

petrit halilaj
Tot en met 5 maart 2023 presenteert het Fries Museum de eerste tentoonstelling van Petrit Halilaj (Kostërrc, Kosovo, 1986) in Nederland. Halilaj’s werken grijpen met regelmaat terug op de recente geschiedenis van Kosovo en de politieke en culturele spanningen in de regio. Intieme, persoonlijke ervaringen, liggen aan de basis, maar zijn werk raakt tegelijkertijd aan bredere, maatschappelijke onderwerpen zoals vrijheid en identiteit, de (her)waardering van verhalen en erkenning van LGBTQI+. In deze tentoonstelling keert Halilaj met tot de verbeelding sprekende installaties terug naar zijn geboortegrond: het dorp Runik in Kosovo.

‘Petrit Halilaj: you used to fly, go everywhere and wake up those who are asleep’ wordt mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds (het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed) en Fonds21.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gemeente Leeuwarden, de VriendenLoterij, de Ir. Abe Bonnema Stichting en de Vrienden van het Fries Museum