het mysterie mata hari

duo-college
het mysterie mata hari

het mysterie van mata hari uitgelicht in duo-college

Ontdek alles over Mata Hari en haar rol in de Eerste Wereldoorlog. Op zondag 23 oktober vertellen auteurs Angela Dekker en Jessica Voeten over de opkomst en ondergang van de fascinerende Friezin, die met haar exotische danskunst en haar onweerstaanbare persoonlijkheid roem vergaarde bij de Europese beau monde. Ze werpen daarbij nieuw licht op haar rol tijdens de Grote Oorlog. Het college begint om 13.00u en duurt anderhalf uur, een kaartje kost 5 euro. Reserveer snel een plekje via www.friesmuseum.nl/tickets.

Margaretha Geertruida Zelle uit Leeuwarden wordt op 29-jarige leeftijd een regelrechte mediahype in Parijs. Ze betovert het societypubliek met haar exotische dansen, waarbij ze langzaam haar lichaam ontbloot. De kranten raken niet uitgeschreven over het mysterie Mata Hari. Haar talloze, openlijke affaires met mannen in uniform - van welke nationaliteit dan ook - maken haar verdacht in de ogen van de geheime diensten. Op 15 oktober 1917 sterft Margaretha voor het Franse vuurpeloton op slechts 41-jarige leeftijd. Haar artiestennaam Mata Hari werd wereldwijd het synoniem voor de vervaarlijke vrouw, omgeven door mythes. Maar wat is er waar van die mythes? En wat was haar rol nou echt in de Eerste Wereldoorlog?

angela dekker en jessica voeten, foto door jelmer de haas
mata hari in milaan, 1911/1912

Over de sprekers
Angela Dekker (1959) en Jessica Voeten (1956) zijn beide auteur en journalist. Hun biografie Moed en overmoed. Leven en tijd van Mata-Hari werd in 2018 genomineerd voor zowel de Nederlandse biografieprijs als de Libris Geschiedenisprijs.

Deze activiteit is onderdeel van de Canondagen (22 en 23 oktober). Kijk op maandvandegeschiedenis.nl/canondagen voor meer informatie.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gemeente Leeuwarden, de VriendenLoterij, de Ir. Abe Bonnema Stichting en de Vrienden van het Fries Museum