open joodse huizen

bijzondere locaties open op
open joodse huizen

unieke locaties en bijzondere woonhuizen in leeuwarden

eenmalig open tijdens open joodse huizen

Op woensdag 4 mei, tijdens Open Joodse Huizen & Huizen van Verzet, gaan doorgaans gesloten deuren van huizen en bijzondere locaties in Leeuwarden open. Ontdek de oorlogsverhalen achter de Joodse school, de Joodse begraafplaats, de voormalige synagoge en verschillende woonhuizen in Bij De Put. Aan de hand van persoonlijke herinneringen, beelden en muziek worden voormalige bewoners herdacht. Met een interactief programma rondom de verschillende plekken wordt aangezet tot gesprek en reflectie. Vanuit een mobiele koffiebar in de A.S. Levissonstraat, naast de Joodse school, schenkt Grand Café Z gratis koffie aan bezoekers die willen napraten. Ook is er speciale aandacht voor het nieuw opgerichte Joodse namenmonument tijdens een herdenking in samenwerking met Bevrijdingsfestival Fryslân. Het programma duurt van 13.00 tot 17.00u en is gratis toegankelijk. Bekijk het volledige programma op www.openjoodsehuizen.nl

Tijdens Open Joodse Huizen worden verhalen tot leven gewekt en voormalige bewoners herdacht. Beeld: Kinderen tijdens buurtfeest in Bij de Put, ca. 1915-1920 | Historisch Centrum Leeuwarden.

Tijdens Open Joodse Huizen worden verhalen tot leven gewekt en voormalige bewoners herdacht.Beeld: Kinderen tijdens buurtfeest in Bij de Put, ca. 1915-1920 | Historisch Centrum Leeuwarden.

programmaOp negen verschillende plekken in en rondom de binnenstad van Leeuwarden gaan deuren van historische locaties open voor publiek. Wandel binnen bij de oude synagoge, de Joodse begraafplaats, het voormalig postkantoor of een van de bijzondere woonhuizen. Van 13.00 tot 17.00u zijn er ieder uur bijeenkomsten waarin verhalen verteld worden en voormalige bewoners herdacht worden. Voor aanvang van het programma legt de Joodse gemeenschap een krans bij het nieuw opgerichte Joodse namenmonument. Bezoekers zijn vanaf 12.30u van harte welkom bij het monument naast de Joodse school aan de A.S. Levissonstraat. een greep uit de verhalenWolf Salomon is eigenaar van Salo; een speciaalzaak in kousen, tricotages, korsetten en andere modeartikelen. Vanaf 1941 mogen Joden geen winkel meer bezitten van de Duitse bezetter. Wolf is Joods en draagt daarom zijn winkel over aan Cornelia, zijn niet-Joodse vrouw. Twee jaar later leggen de nazi’s alsnog beslag op Salo. Wolf besluit om in zijn eigen huis, het pand boven de winkel, onder te duiken. Hij overleeft de oorlog. Zijn onderduikplek is recentelijk bij toeval ontdekt door de huidige eigenaar van het pand aan de Nieuwestad. In het voormalige huis van Wolf en Cornelia vertelt Gosse Beerda, verbonden aan zowel Tresoar als het Fries Verzetsmuseum, over Wolf Salomon en zijn gezin en over het pand. In 1929 trouwt scheikundige George Stephan de Kadt met juriste Bertha Polak. Met vijf kinderen wonen zij aan de Willem Lodewijkstraat in Leeuwarden. Ondanks de crisis van de jaren ‘30 gaat het goed met de familie. Maar de oorlog raakte het Joodse gezin hard. Hun leven neemt een dramatische wending; als gezin maken ze een einde aan hun leven. Alleen de negen maanden oude baby David Jan overleeft de oorlog. Op de Joodse begraafplaats vertelt Avraham Schabbing het verhaal van de familie De Kadt. Schabbing is bestuurslid van de Joodse gemeente Leeuwarden/Friesland. In 1942 reizen Barend Boers en Mimi Dwinger door Frankrijk. In het spoor van hun huwelijksreis, maar ditmaal in compleet andere omstandigheden. De Duitse bezetter maakt jacht op Joden en ze zijn op de vlucht. Via Spanje en Jamaica bereiken ze de Verenigde Staten en Canada. Maar ze keren terug naar Europa om te vechten tegen de nazi’s. Barend landt na D-Day met de Prinses Irene Brigade in Normandië; Mimi werkt op het ministerie van Oorlog in Londen. Na de bevrijding vinden ze elkaar terug en stichten een gezin. In de synagoge vertelt schrijver Auke Zeldenrust over het echtpaar Boers en de geschiedenis van het gebouw.open joodse huizen & huizen van verzetOpen Joodse Huizen | Huizen van Verzet is een jaarlijks terugkerend programma van sprekende herdenkingen. Na twee online edities keert dit landelijke evenement terug naar huiskamers door heel het land. Vertellers, bezoekers en bewoners delen verhalen in huizen waar Joden of verzetslieden woonden en werkten voor, tijdens en vlak na de Tweede Wereldoorlog. Kom tussen 30 april en 5 mei langs in een van de zestien steden om naar de verhalen te luisteren en indrukken te delen, of bekijk de talkshow met Hanneke Groenteman online. Open Joodse Huizen | Huizen van Verzet vindt in 2022 plaats in Amsterdam, Assen, Bergen op Zoom, Den Haag, Deventer, Elburg, Groningen, Haarlem, Hoorn, Leeuwarden, Nijmegen, Schoonhoven, Utrecht, Wageningen, Winterswijk en Zaanstad. Open Joodse Huizen & Huizen van Verzet Leeuwarden is ontstaan uit een samenwerking tussen het Fries Verzetsmuseum, Historisch Centrum Leeuwarden, Tresoar en Post-Plaza Hotel & Grand Café.

Het Fries Verzetsmuseum is onderdeel van het Fries Museum.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gemeente Leeuwarden, de VriendenLoterij en de Ir. Abe Bonnema Stichting.