ontspan in het museum

campagne museumvrij gelanceerd
in het fries museum
ontspan in het museum

ontspan vaker in het museum; campagne museumvrij gelanceerd in het fries museum

Op woensdag 6 april is de landelijke campagne MuseumVrij gelanceerd in het Fries Museum in Leeuwarden. Met deze ludieke actie, in het kader van de Nationale Museumweek, roept de Museumvereniging werkgevers op om hun personeel een paar uur MuseumVrij te geven. Het museum is namelijk een plek van inspiratie en ontspanning; de ideale plek om de dagelijkse sleur te doorbreken en je wereld te openen: het thema van de Museumweek. Vera Carasso (directeur van de Museumvereniging), Sietske Poepjes (gedeputeerde van de Provinsje Fryslân) en Kris Callens (directeur van het Fries Museum) trapten de campagne af met een feestelijk – maar toch ontspannend – programma. Samen met werknemers van bedrijven uit de regio namen zij eventjes MuseumVrij in het museum. Met een exclusieve geurrondleiding door À la campagne, op sokken voor extra ontspanning, en een chai tea in de hal van het museum. Namens de Museumweek deed ambassadeur Quinty Misiedjan verslag van het evenement, die aflevering is vanaf 7 april te zien via museum.nl.

Sietske Poepjes (links) en Vera Carasso (rechts) gaan op sokken door het museum. Foto door Bart Lindenhovius.

museumvrij
Even de dagelijkse sleur vergeten, opladen en er daarna weer vol energie tegenaan: een win-win! Afgelopen woensdag, 6 april, werd de campagne MuseumVrij officieel gelanceerd in het Fries Museum. Werkgevers als Warsteiner, Gorillas en onderzoeksbureau Motivaction hebben zich al aangemeld voor de landelijke campagne via Museumvrij.nl. "Bij Gorillas zit kunst en cultuur in het DNA. Door dit sympathieke initiatief werden we er bewust van dat kunst en cultuur niet alleen na werk bezocht hoeft te worden, maar het ook fijn is om even uit je werk te breken.", aldus Joost Claessens van Gorillas.

over de nationale museumweek
De Nationale Museumweek is een jaarlijks terugkerend evenement van 450 musea in het hele land die samen zoveel mogelijk mensen ontvangen. Om het publiek inspiratie te bieden en ruimte om te verwonderen, en daarmee een wereld te openen. Het thema van de achtste Nationale Museumweek, die van 4 t/m 10 april plaatsvindt, is daarom #OpenJeWereld. Door de coronapandemie en de bijbehorende maatregelen stond de toegang tot cultuur flink onder druk in de afgelopen twee jaar. Musea in het hele land hebben eindelijk de deuren weer voor publiek geopend, zonder beperkingen. Daardoor is de Nationale Museumweek, na twee online edities, weer tastbaar.

over de museumvereniging
De Nationale Museumweek is een initiatief van de Museumvereniging, de brancheorganisatie van ruim 450 musea in Nederland. Samen werken zij aan het versterken van het publiek belang van musea door een blijvende binding van alle inwoners van ons land met museale collecties te stimuleren. De Museumvereniging is ook initiatiefnemer van het digitale platform Museumkids en de Museumkidsweek die jaarlijks plaatsvindt tijdens de herfstvakantie. Verder is de vereniging uitgever van de Museumkaart. In 2019 hebben zo'n 1,4 miljoen kaarthouders ruim 9 miljoen bezoeken gebracht waarvoor de musea meer dan 60 miljoen euro hebben ontvangen. Juist in onze snel veranderende samenleving vertellen musea verhalen die we niet mogen vergeten. Met hun collecties verrassen en verrijken musea bezoekers, gemeenschappen en de maatschappij als geheel. Want alleen samen vertellen musea het steeds veranderende verhaal van onze samenleving.

MuseumVrij is een initiatief van de Museumvereniging.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gemeente Leeuwarden, de VriendenLoterij en de Ir. Abe Bonnema Stichting.