meivakantie

2 t/m 6 mei
meivakantie

meivakantie in het fries museum

van 2 t/m 6 mei is het museum nóg leuker!

Tijdens de meivakantie is het Fries Museum hét ideale uitje. Van maandag 2 t/m vrijdag 6 mei is het museum extra leuk voor gezinnen. Schuif aan bij de familieworkshop in de hal en ontwerp je eigen vogel. Ontdek de tentoonstelling À la campagne aan de hand van handgeschreven brieven van de wereldberoemde kunstenaars waaronder Monet en Van Gogh. Of vouw een happertje en wandel spelenderwijs door de tentoonstelling Petrit Halilaj. Daarnaast is het de eerste week dat de wereldberoemde Vaandeldrager van Rembrandt van Rijn te zien is. Het Fries Museum is de eerste locatie van de tour die het schilderij maakt door Nederland. Alle activiteiten zijn voor kinderen helemaal gratis, net als de museumentree. Reserveer nu alvast tickets.

Familieworkshop - Foto: Ruben van Vliet

workshops

Als je een vogel mag bedenken, hoe ziet deze er dan uit? Schuif gratis met het hele gezin aan bij de familieworkshop en ontwerp je eigen vogelsculptuur. De vogels in het kunstwerk Ru van Petrit Halilaj zijn gemaakt van scherven en andere archeologische vondsten uit Petrit’s thuisland, Kosovo. In de workshop ga je zelf aan de slag met klei, scherven, metaaldraad en allerlei materialen om zo je eigen fantasie tot leven te wekken. De workshop vindt iedere dag van 13.00 tot 16.00u plaats in de hal van het museum.

familiesporen

De tentoonstellingen worden nog leuker met de speciale familiesporen. Met het familiespoor bij À la campagne ontdek je de tentoonstelling aan de hand van originele handgeschreven brieven van de kunstenaars. Veel kunstenaars waren ver van huis en stuurden daarom brieven aan hun familie en vrienden. Deze brieven zijn vaak wel meer dan honderd jaar oud. Prikkel al je zintuigen en ga samen in gesprek over de kunstwerken. Met de vragen bij de brieven bespreken gezinnen wat ze zien, denken en voelen bij de schilderijen.
Of wandel spelenderwijs door Petrit Halilaj. Met het familiespoor bij de tentoonstelling vouwen gezinnen zelf een happertje met daarin verschillende vragen. Aan de hand van deze vragen gaan gezinnen in gesprek over het werk. Beide familiesporen zijn gratis af te halen bij de balie.

museumkids

Een bezoek aan het Fries Museum is extra spannend in de rol van museuminspecteur. Kinderen tot en met 12 jaar maken notities tijdens het museumbezoek en laten hun inspectie achter op museumkids.nl. Daarnaast maken ze kans op verschillende prijzen, waaronder een museumpakket ter waarde van 75 euro.

meer vakantiepret?

Op zoek naar nog meer vakantiepret? Neem een kijkje in het Princessehof, het stadspaleis van Leeuwarden. Schuif aan bij de familieworkshop en klei een Escher-tegel. Ontdek de tentoonstelling KOREA. Poort naar een rijk verleden aan de hand van doe- en denkopdrachten. Of stap voor even in de wereld van M.C. Escher en bezoek de Escherkelder.