maand van de

geschiedenis
maand van de

oktober is maand van de geschiedenis in het fries museum

Oktober is de Maand van de Geschiedenis, het grootste geschiedenisevenement van Nederland. Samen met talloze musea, bibliotheken, boekhandels, archieven en andere culturele instellingen organiseert de Maand meer dan 500 activiteiten door het hele land. Aan de hand van het thema Wat een ramp! organiseert het Fries Museum in oktober colleges, rondleidingen en een stadswandeling. Kijk voor meer informatie op friesmuseum.nl/maandvandegeschiedenis.

foto door ruben van vliet

rampspoed in de middeleeuwen
Op zondag 2 oktober kunnen bezoekers deelnemen aan een exclusieve lezing en een rondleiding door de tentoonstelling Vrijheid, Vetes, Vagevuur.

Noodweer, veeziekten, mislukte oogsten, hongersnood, oorlogen, veldslagen en de pest: de 14de eeuw brengt de Friezen niets dan rampspoed, zo lijkt het. De dood is meer dan ooit aanwezig, niet in de laatste plaats vanwege de gevreesde pest. In een college, gaat Diana Spiekhout, samensteller van de tentoonstelling Vrijheid, Vetes, Vagevuur, in op de barre tijden van de volle en late middeleeuwen.

Ook geeft Spiekhout op zondag 2 oktober een rondleiding door de tentoonstelling. Wandel met de conservator mee langs verschillende voorwerpen en ontdek de verhalen over de jaren van rampspoed in de middeleeuwen.

De rondleiding is inmiddels uitverkocht, kaarten voor het college zijn nog beschikbaar. Kijk voor meer informatie op friesmuseum.nl/maandvandegeschiedenis.

diana spiekhout
vrijheid, vetes, vagevuur

mata hari weekend
In de Canon van Nederland staan verhalen die een belangrijke rol hebben gespeeld bij de geschiedenis van Nederland centraal. Het verhaal van de beroemde Mata Hari is hier een van. In het weekend van zaterdag 22 en zondag 23 oktober organiseert het museum daarom twee activiteiten.

Wandel op zaterdagmiddag 22 oktober mee met Henk Leutscher, museum- en stadsgids bij A Guide to Leeuwarden, langs het danskostuum van Mata Hari én de verschillende locaties in Leeuwarden die voor haar belangrijk zijn geweest.

Op zondagmiddag 23 oktober vertellen Angela Dekker en Jessica Voeten over de opkomst en ondergang van de fascinerende Friezin. Met haar exotische danskunst en haar onweerstaanbare persoonlijkheid vergaarde zij roem bij de Europese beau-monde. In een duo-college werpen de auteurs nieuw licht op haar rol tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Er is beperkt plek voor de activiteiten, kaarten zijn verkrijgbaar via friesmuseum.nl/tickets.

mata hari in milaan, 1911/1912, collectie fries museum, leeuwarden
angela dekker en jessica voeten, foto door jelmer de haas

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gemeente Leeuwarden, de VriendenLoterij, de Ir. Abe Bonnema Stichting en de Vrienden van het Fries Museum