luisterwandelingen

door de middeleeuwen
luisterwandelingen

luisterwandelingen langs de sporen van de middeleeuwen in friesland, groningen en noord-duitsland

bij vrijheid, vetes, vagevuur van het fries museum maakte programmamaker tom tieman vijf audioverhalen

Liefhebbers van middeleeuwse verhalen en gebouwen kijken vaak naar Engeland en Frankrijk voor bijzondere reünies, kastelen en verhalen. We denken misschien dat de middeleeuwen in Noord-Nederland zo goed als verdwenen zijn, maar niets is minder waar. Wie goed kijkt, vindt ook in het huidige Friesland, Groningen en Noord-Duitsland nog sporen van de rijke middeleeuwen. Journalist en theatermaker Tom Tieman maakte voor het Fries Museum vijf audiowandelingen bij vijf locaties. Het steenhuis van Bunderhee in Ostfriesland (DE), de Schierstins in Feanwâlden, het Sint Bernardusklooster in Aduard, de Alexanderkerk in Rinsumageast en het klooster in Ter Apel. De luisterwandelingen zijn een verlengde van de tentoonstelling Vrijheid, Vetes, Vagevuur: de middeleeuwen in het Noorden en zijn gratis te beluisteren via bijvoorbeeld een smartphone.

Journalist en theatermaker Tom Tieman neemt de luisteraar mee terug in de tijd terwijl hij de middeleeuwse sporen in Ostfriesland, Feanwâlden, Aduard, Rinsumageast en Ter Apel bezoekt. Hij interviewt er diverse experts, die wijzen op prachtige details en echte ‘insider tips’ geven. De luisterwandelingen krijgt de bezoeker aangeraden bij de laatste zaal van de tentoonstelling Vrijheid, Vetes, Vagevuur: de middeleeuwen in het Noorden. Het Fries Museum nodigt iedereen uit deze bijzondere locaties te bezoeken onder het genot van deze gratis audiotours. De luisterwandelingen zijn voor iedereen (ook wie niet tot een bezoek in staat is) te beluisteren via www.friesmuseum.nl/luisterwandelingen

Hervormde kerk, Aduard
Klooster, Ter Apel

tom tieman
Tom Tieman is een bevlogen en diepgravend documentairemaker uit Groningen. Als regisseur en journalist vertelt hij graag kleine verhalen passend bij grote ontwikkelingen. Zijn werkgebied is Noord-Nederland. Het platteland, klimaatverandering, erfgoed en het veranderende landschap vormen centrale thema’s in zijn werk. Werkend als schrijvend journalist voor o.a. het ANP en Nu.nl en freelance filmmaker debuteerde hij in 2017 met de documentaire ‘De Laatste Boer van Euvelgunne‘ (VPRO 2Doc: Makers van Morgen) waarmee hij een Noorderkroon voor beste documentaire won. Een jaar later volgde de korte documentaire ‘De Muze‘ (Omrop Fryslân en NPO2).

In 2021 is zijn nieuwe documentaire ‘Weg uit de Stad’ (co-regie met Saskia Jeulink) in premiere gegaan. Ook maakt hij voor PeerGrouP Locatietheater de luisterwandeling ‘Huilende Bruiden’ langs vervallen Oost-Groninger herenboerderijen. Tom is sinds 2021 een van de deelnemers van Station Noord en is onderdeel van talentontwikkelingstraject NoordDok.

Alexandrakerk, Rinsumageest
Schierstins, Veenwouden