jongeren van fier in het museum

van 30 maart tot en met 24 april
jongeren van fier in het museum

jongeren van fier tonen kunst in het fries museum

Welke houding neem jij aan als je durft te geloven dat je prachtig bent?

‘Welke houding neem jij aan als je durft te geloven dat je prachtig bent?’ Die vraag vormde de rode draad in het kunstproject van beeldhouwer Herma Bovenkerk, dat zij samen met achtentwintig jongens en meiden van Fier uitvoerde tijdens de Summerschool - een jaarlijks terugkerend zomerprogramma van Fier vol inspirerende en educatieve activiteiten. Van 30 maart tot en met 24 april 2022 is het resultaat te bewonderen in de hal van het Fries Museum. Een toegangsbewijs is niet nodig.

De presentatie toont achtentwintig torso’s van jongeren die laten zien: iedereen is prachtig. Bij de beeldhouwwerken horen verhalen over trauma, verdriet en angst, maar ook over herstel, zelfacceptatie en vertrouwen. Jongeren van expertise-en behandelcentrum Fier laten met dit kunstproject van beeldhouwer Herma Bovenkerk een geluid horen tegen opgedrongen schoonheidsidealen en uiterlijke fixatie en voor body positivity. De beelden staan symbool voor de schoonheid die je niet altijd direct ziet, maar er wel altijd is.

jongeren van fier

Foto door Jeroen van de Bovenkamp

iedereen is prachtig
Herma liet jongeren op een andere manier naar hun lichaam kijken. Anders naar 'mooi', anders naar 'lelijk'. Een uitdaging, als je weet dat de jongens en meiden van Fier te maken hebben gehad met geweld, verwaarlozing en seksueel geweld - trauma's waarbij het uiterlijk soms een grote rol speelde. Door op een andere, niet erotische, manier met hun lichaam bezig te zijn, zagen ze dat ieder lijf zijn eigen schoonheid heeft.

herma bovenkerk
Initiatiefnemer van het project is beeldhouwer Herma Bovenkerk (71). Haar beeldhouwcentrum in Koudum (Friesland) is een creatieve broedplaats voor jong en oud. Bovenkerk is meerdere jaren verbonden aan Fier.

fier
Fier is het landelijk expertise- en behandelcentrum op het terrein van geweld in afhankelijkheidsrelaties. Het centrum helpt slachtoffers, getuigen én plegers van huiselijk geweld, kindermishandeling, mensenhandel, eergerelateerd geweld en seksueel geweld. Fier gaat voor duurzame hulp die blijvende effecten sorteert in de levens van kinderen, jongeren en volwassenen. Daarom investeert Fier in alle levensgebieden van hun cliënten; van gezondheid tot sociale contacten en familie, en van scholing tot werkervaring. www.fier.nl

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gemeente Leeuwarden, de VriendenLoterij en de Ir. Abe Bonnema Stichting.