8,5 voor à la campagne

8,5 voor à la campagne

Samen met Museum Boijmans Van Beuningen organiseerde het Fries Museum dit jaar een grote tentoonstelling over de invloed van het Franse licht in de 19de-eeuwse schilderkunst. De tentoonstelling À la campagne: het Franse licht van Maris tot Monet, die deze maand ten einde liep, werd door bezoekers met een 8,5 gewaardeerd. In totaal kwamen er zo’n 71.000 bezoekers op de expositie af. Dankzij de renovatie en vernieuwing van Museum Boijmans Van Beuningen verlieten topkunstenaars als Cézanne, Monet, Pissarro, Gauguin, Maris, Van Gogh, Sisley, Boudin en Weissenbruch het pas geopende depot in Rotterdam, om eenmalig naar Leeuwarden af te reizen.

Het rapportcijfer van een 8,5 werd ondersteund met enthousiaste reacties. Zo liet een bezoeker weten: ‘Zulk mooi werk, zo mooi gegroepeerd en uitgelicht. Alles was werkelijk prachtig! We hebben er allemaal, jong en oud, enorm van genoten.’ Een andere bezoeker schreef: ‘Erg mooie tentoonstelling. Ik vind het vooral leuk dat er ook schetsen liggen, waardoor je wat meer inzicht krijgt in de werkwijze van de kunstenaars.’ Ook de pers had oog voor À la campagne. NRC gaf vier sterren aan de tentoonstelling, die ‘een feestje voor het oog’ was. De Volkskrant sprak van ‘een prachtige expositie’ en De Telegraaf roemde ‘de zalen die in warm, zinderend zomerlicht baden’. À la campagne maakte deel uit van Arcadia, de triënnale opvolger van Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018. Met een programma vol theater, dans, zang, fotografie, lezingen, discussies, wandelingen, beeldende kunst, literatuur en poëzie wordt nog tot en met 14 augustus onderzocht hoe de gedroomde toekomst van de samenleving eruit ziet.

Onderwijs
À la campagne werd goed bezocht door onderwijsgroepen. Leerlingen van de groepen 3 en 4 in Leeuwarden ontvingen een brief van Anton Mauve die hen uitnodigde om zijn schilderijen te komen bekijken. Van veel kinderen kreeg de schilder een eigenhandig geschreven ansichtkaart terug, waarin ze vertelden hoe ze het vonden om de schilderijen van hem en zijn vrienden in het echt te zien. David van groep 4 van de Kinderkoepel schreef: ‘Ik vind ze zo mooi dat ik ga huilen.’ Ook werd er getekend en net als de impressionisten met kleur geëxperimenteerd. Leerlingen van het voortgezet onderwijs en mbo-studenten werden ze omgedoopt tot kunsthandelaren die de waarde van impressionistische werken mochten bepalen. Of ze boekten een atelierprogramma en verrasten zichzelf met kleurrijke impressies van landschappen in oliepastel. Eindexamenkandidaten beeldende vakken konden tijdens de speciaal ontwikkelde examenrondleidingen hun beeldbeschouwingsvaardigheden trainen met echte kunstwerken. Pabo-studenten, icc’ers uit de regio en Europese leerkrachten op uitwisseling in Leeuwarden maakten kennis met de werkwijze van het Fries Museum. Ook kwam À la campagne als onderdeel van de eerste ‘Nije Moanne’, een editie speciaal voor kinderen die in het kader van Arcadia verscheen, op basisscholen in de hele provincie terecht.

Activiteiten
Bij de tentoonstelling organiseerde het museum tal van prikkelende activiteiten voor uiteenlopende doelgroepen. Zo was er een geurwandeling in samenwerking met Frank Bloem van The Snifferoo, waardoor bezoekers de tentoonstelling op een associatieve manier konden ervaren. Voor nieuwe Friezen bood het museum in samenwerking met Vluchtelingenwerk Leeuwarden rondleidingen aan. Verder werd er een podcast ontwikkeld met radio- en televisiepresentator Andrea van Pol en konden geïnteresseerden deelnemen aan de masterclass buiten schilderen onder leiding van kunstenaars Christiaan Kuitwaard en Margreet Boonstra. Bij Slieker Film waren diverse documentaires te zien over de impressionisten, evenals verdiepende filmportretten en een variatie aan natuurfilms die een verrassende aanvulling vormden op de tentoonstelling. Op zondagen en tijdens schoolvakanties organiseerde het museum activiteiten speciaal voor families met jonge kinderen. Zo waren er teken- en schilderworkshops voor de hele familie en kon je op microsafari door Leeuwarden. In de tentoonstelling was bovendien het familiespoor te volgen, met brieven van verschillende kunstenaars uit À la campagne. Ook kon je een audiotour beluisteren waarin Philip Freriks 19de eeuwse en eigentijdse gedichten voordroeg waarin de natuur bejubeld wordt. Bovendien staat de museumhal nog tot 22 augustus in bloei dankzij een grote installatie van De Onkruidenier. Zolang de plantrijke installatie in de hal staat, kun je iedere dinsdag, donderdag, zaterdag en zondag om 15.00 uur meetuinieren tijdens Zoet-Zout-Onderhoud in de hal van het museum. Op zondag 24 augustus kun je luisteren naar een performatieve lezing van De Onkruidenier.

Opvolger Vrijheid, Vetes & Vagevuur
Van 10 september 2022 tot en met 7 mei 2023 presenteert het Fries Museum Vrijheid, Vetes & Vagevuur: de Middeleeuwen in het Noorden. De tentoonstelling toont nieuwe wetenschappelijke inzichten over de samenleving van het noorden in de volle en late middeleeuwen. Het Friesland van toen (Tota Frisia) strekte zich uit van de huidige provincie Friesland tot aan de Wezer in het Duitse Ostfriesland. In tegenstelling tot elders in Europa bestuurden de Friezen zichzelf, kozen ze hun eigen rechters, hadden ze een eigen taal en een eigen kenmerkende kledingstijl. Aan de hand van de rijke archeologische collectie middeleeuwse voorwerpen van het Fries Museum, aangevuld met (inter)nationale bruiklenen, komt de eigenzinnige, verdwenen wereld van Friesland tussen 1067-1567 tot leven.


Deze tentoonstelling is een samenwerking met Museum Boijmans Van Beuningen en is onderdeel van Arcadia 2022.

Deze tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting Leeuwarden-Fryslân 2028, het Mondriaan Fonds (het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed), Stichting Zabawas, Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis, Meindersma-Sybenga Stichting en Stichting Het Sint Anthony Gasthuis.


Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gemeente Leeuwarden, de VriendenLoterij en de Ir. Abe Bonnema Stichting.

© Fries Museum - alle rechten voorbehouden disclaimer privacybeleid