extra kaarten

voor opening à la campagne
extra kaarten

extra gratis kaarten beschikbaar voor opening à la campagne

op 19 februari in fries museum

In navolging van de versoepelingen stelt het Fries Museum extra kaarten beschikbaar voor de gratis publieksopening van de tentoonstelling À la campagne: het Franse licht van Maris tot Monet op zaterdag 19 februari. De opening was al uitverkocht, maar bezoekers krijgen nu alsnog de kans gratis de tentoonstelling te bekijken en deel te nemen aan de activiteiten. Wel moet er vooraf via friesmuseum.nl/tickets een kaartje gereserveerd worden. Tijdens de openingsdag zijn er doorlopend activiteiten in het museum, zoals een geurrondleiding, een vertoning van Être et Avoir bij Slieker Film en Franse muziek. Voor de film moet apart gereserveerd worden via sliekerfilm.nl.

Beeld 2

Tijdens de première van de tentoonstelling kunnen bezoekers gratis À la campagne bekijken en deelnemen aan activiteiten verspreid over de dag. Frank Bloem (the Snifferoo) prikkelt je zintuigen tijdens een geurvertoning. Zo waan je jezelf het ene moment in een heus bloemenveld en het andere moment in het bos op een zomerse dag. In de hal brengt speelt een dj Franse chansons. Voor de kleintjes is er een familieprogramma onder leiding van kunstenaar Koos Buist. Slieker Film laat de feelgood documentaire Être et Avoir (2002) zien. De met prijzen overladen film vertelt het verhaal van een klein schooltje op het Franse platteland. Kaarten voor de tentoonstelling zijn te reserveren via friesmuseum.nl/tickets. Voor de film reserveer je een gratis kaartje via sliekerfilm.nl.

Beeld 1

à la campagne
De tentoonstelling À la campagne: het Franse licht van Maris tot Monet laat zien hoe het licht een belangrijke rol speelde in de 19de eeuwse schilderkunst – van de school van Barbizon tot het (post)impressionisme. Gewapend met verftubes en draagbare schildersezels trokken Franse kunstenaars naar de bossen van Barbizon. In hun voetsporen gingen ook Belgische en Nederlandse collega’s schilderen in de buitenlucht. Verspreid over zes zalen tonen ruim 90 schilderijen en werken op papier van onder anderen Cézanne, Renoir, Monet, Pissarro, Gauguin en Van Gogh de grote liefde voor de natuur. Dankzij de renovatie en vernieuwing van Museum Boijmans Van Beuningen reizen publiekslievelingen en onontdekte schatten eenmalig af naar Leeuwarden. In de gratis audiotour geeft Phillip Freriks een poëtische draai aan de tentoonstelling. Gedichten van onder anderen Victor Hugo, Rutger Kopland, Abdelkader Benali en Remco Campert illustreren een dozijn werken uit À la campagne. De gedichten zijn te beluisteren door de QR-codes in de tentoonstelling te scannen met de fotofunctie van je telefoon.

Deze tentoonstelling is een samenwerking met Museum Boijmans Van Beuningen en is onderdeel van Arcadia 2022.
Deze tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting Leeuwarden-Fryslân 2028, het Mondriaan Fonds (het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed), Stichting Zabawas, Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis, Meindersma-Sybenga Stichting en Stichting Het Sint Anthony Gasthuis.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gemeente Leeuwarden, de VriendenLoterij en de Ir. Abe Bonnema Stichting.