dungeons & dragons

dungeons & dragons

speel dungeons & dragons in het fries museum

Op zaterdag 10 december slaan Stichting Mythemakers, het Fries Museum en IIS (LF2028) de handen ineen voor een bijzondere Dungeons & Dragons (D&D) avond in het museum. Met een bezoek aan de tentoonstelling Vrijheid, Vetes, Vagevuur, een uniek college worldbuilding door conservator Diana Spiekhout en een volledig verzorgde D&D spelavond door Mythemakers worden deelnemers ondergedompeld in de wereld van middeleeuws Friesland. Deze avond is onderdeel van IIS, een mienskips-project van Arcadia. De spelavond kost 5 euro, aanmelden is noodzakelijk. Dit kan via friesmuseum.nl/mythemakers. Zowel nieuwe spelers als ervaren D&D’ers zijn welkom.

Dungeons & Dragons is populair rollenspel, het speelt bijvoorbeeld een prominente rol in de Netflix serie Stranger Things. Een spelleider bepaalt het verhaal, vaak vol draken en magie, en de omgeving waarin het zich afspeelt. Voor het Arcadiaproject Mythemakers x IIS zijn er speciaal verhalen geschreven die zich afspelen in middeleeuws Friesland.

d&d

De D&D avond begint voor de deelnemers met een gezamelijk bezoek aan de Vrijheid, Vetes, Vagevuur. In deze tentoonstelling staat hetzelfde thema centraal: Tota Frisia in de volle en late middeleeuwen. Vervolgens neemt conservator Diana Spiekhout de groep mee in een 30-minuten durend speedcollege over worldbuilding. Spiekhout is zelf ook een fervent D&D speler en gaf eerder een soortgelijk college (in kostuum) bij fantasyfestival Castlefest.
Nadat de deelnemers volledig ondergedompeld zijn in de wereld van Tota Frisia gaan de spelers van start, begeleid door de Dungeon Masters van Mythemakers.
Het evenement begint om 17.00u en duurt tot ongeveer 23.00u. Voor deelnemers die het hele programma meedoen wordt een hapje eten verzorgd in Café Thús.

D&D vergroot inlevingsvermogen en creativiteit
D&D is een rollenspel aan tafel waarbij de speler niet alleen een personage wordt, maar ook een verhaal vertelt. Uniek aan D&D is dat het bewezen het inlevingsvermogen en de creativiteit vergroot en dat de spelers probleemoplossend leren te denken. Ook maakt dit project het mogelijk om op speelse wijze meer te leren over de Friese geschiedenis. Zakelijk leider bij Stichting Mythemakers en IIS master, Gerda Roorda: “Je gaat op avontuur als helden in de Friese geschiedenis. Het is improvisatietheater, Friese geschiedenis en ontwikkeling van sociale vaardigheden in een spelvorm.”

Deze avond wordt georganiseerd door Stichting Mythemakers, het Fries Museum en IIS (LF2028)Dit project is onderdeel van IIS, het mienskips-project van Arcadia. IIS is een productie van Arcadia en Keunstwurk en wordt mogelijk gemaakt door Provincie Fryslân, Prins Bernard Cultuur Fonds en Univé.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gemeente Leeuwarden, de VriendenLoterij, de Ir. Abe Bonnema Stichting en de Vrienden van het Fries Museum