nieuw hoofd p&p

annemarie lavèn
nieuw hoofd p&p

Per 1 april 2022 wordt Annemarie Lavèn Hoofd Publiek & Presentaties bij het Fries Museum, Fries Verzetsmuseum en Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden. Ze volgt daarmee Femke Haijtema op, die directeur wordt bij Museum Gouda. Lavèn is nu nog werkzaam als hoofdredacteur van het Historisch Nieuwsblad en van het tijdschrift Maarten!. Als Hoofd Publiek & Presentaties zal Lavèn verantwoordelijk zijn voor de tentoonstellingen en publiekszaken bij de musea.

Directeur Kris Callens is blij met de komst van Lavèn: ‘Annemarie heeft ons getroffen door haar sterke strategische inzicht in de programmering, ideeën voor de toekomst en persoonlijke benadering.’ Ook Lavèn kijkt uit naar haar nieuwe functie: ‘Het Fries Museum en Keramiekmuseum Princessehof hebben beiden een sterke reputatie en een fantastische collectie. Ik kijk er enorm naar uit om samen met het team het hoge niveau van tentoonstellingen voort te zetten en daarnaast nieuwe manieren te ontwikkelen om de verhalen uit de collecties naar het publiek te brengen. Ook verheug ik me erop bij te dragen aan de verdere ontwikkeling van het Fries Verzetsmuseum. Dat ik mij kan gaan inzetten voor drie verschillende musea met ieder hun eigen profiel en doelgroep, is precies waarom dit voor mij een droombaan is.’

over annemarie lavèn
Annemarie Lavèn (41) studeerde geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Al bijna twintig jaar zet ze zich in om kennis van geschiedenis, cultuur en erfgoed naar een breed publiek te brengen. Als hoofdredacteur van Historisch Nieuwsblad zorgde ze voor een succesvolle verbreding van het merk, met onder meer een kinderproductlijn, een nieuwe digitale strategie en vele evenementen. Ze is initiatiefnemer van het jaarlijkse Geschiedenis Festival en drijvende kracht achter de Libris Geschiedenis Prijs. Annemarie heeft een groot netwerk in de museumwereld, heeft jarenlang musea gerecenseerd en in het Brabantse Heusden diverse tentoonstellingen gerealiseerd.

over de musea
Het Fries Museum en Keramiekmuseum Princessehof zijn internationaal zichtbare en eigentijdse musea waar publiek en kwaliteit voorop staan. Ze zijn authentiek, betrokken, dynamisch en onderscheidend. Het Fries Museum zet zijn omvangrijke en gevarieerde collectie in om bewoners en bezoekers te inspireren met een inclusieve blik op kunst, cultuur en de geschiedenis van Friesland. Dat doet het museum met presentaties op het gebied van Oude kunst, Toegepaste Kunst, Terpencultuur & Middeleeuwen, Moderne & Hedendaagse Kunst en met innovatieve laboratoriumtentoonstellingen. Een onderdeel is het Fries Verzetsmuseum, dat zich richt op Friesland in en na de Tweede Wereldoorlog, in verbinding met actuele maatschappelijke ontwikkelingen. Het nationale Keramiekmuseum Princessehof vertelt met aantrekkelijke tentoonstellingen verhalen over zijn wereldberoemde keramiek (Azië, Europa, Moderne & Hedendaagse Keramiek) en over het Nassau-paleis waarin het is ondergebracht, tevens het geboortehuis van M.C. Escher.