activiteiten rondom klimaat

Fries Museum en de Onkruidenier organiseren activiteiten rondom klimaatverandering

Tijdens Arcadia (t/m 14 augustus) organiseert het Fries Museum samen met de Onkruidenier drie activiteiten in het teken van het veranderende klimaat. Deelnemers leren anders te kijken naar hun leefomgeving en bedenken samen met de Onkruidenier mogelijke toekomstscenario’s. Sluit op 15 juli bijvoorbeeld aan bij een wandeling door de natuur rond Beetsterzwaag of ga op 24 juli mee op excursie door Leeuwarden. Op 14 augustus wordt de balans opgemaakt: welke vondsten zijn opgedaan in het langlopende onderzoek van de Onkruidenier naar de oneindige verbondenheid tussen zoet en zout in ons lichaam en in het landschap? Welke open vragen blijven aanwezig? Kinderen kunnen die middag drijvende rijstakkers bouwen en zich al dobberend voorbereiden op een zilte en natte toekomst. Je hoeft niet aan alle activiteiten mee te doen.

Wâdzje - 15 juli
Wanneer we kijken naar het veranderende klimaat, vragen we ons af: hoe zou het toekomstige landschap van Beetsterzwaag eruit kunnen zien? Op welke manieren kunnen we dit landschap leren verkennen? Tijdens Wâdzje beweeg je samen met de Onkruidenier door het landschap van Beetsterzwaag op zoek naar aanwijzingen in historie, vegetatie - zoals kroos - of huidig landgebruik voor mogelijke toekomstscenario’s. De wandeling wordt met toepasselijke smaken afgesloten in Kunsthuis SYB.

Veldwerk met de Onkruidenier - 24 juli
Ga op zoek naar sporen van de zee in Leeuwarden. Tijdens deze veldwerkdag laat de Onkruidenier je anders naar je eigen leefomgeving kijken door middel van klankoefeningen. Met de installatie SWIET – SWIT in de entreehal van het museum als vergezicht naar de toekomst, duik je vervolgens terug in de tijd op zoek naar de historische relatie van Leeuwarden met de zee. Aan de hand van de topografie van de stad en spontane straatvondsten worden de zintuigen aangescherpt.

Oogst van de toekomst - 14 augustus
Na 100 dagen Arcadia maakt de Onkruidenier de balans op met een performatieve lezing: welke vondsten zijn er opgedaan en welke open vragen blijven aanwezig in het SWIET – SWIT onderzoek? De Onkruidenier vertelt over de verschillende landschappen die ze hebben bezocht, waarna ze verder duiken in de verbeelding en nieuwe scenario’s voorstellen waarin we de zee weer leren omarmen. Daarbij zal het zoet-zout onderhoudsteam hun meest leerzame ervaringen delen uit 100 dagen onderhoud. Kinderen kunnen gedurende de middag drijvende rijstakkers bouwen en bereiden zich al dobberend voor op een zilte en natte toekomst.

Over de Onkruidenier
SWIET – SWIT is het Friese deel van SWEET – SWEAT, een langlopend onderzoek van de Onkruidenier naar de oneindige verbondenheid tussen zoet en zout in ons lichaam en in het landschap. Met een stijgende zeespiegel en een dalende bodem, vraagt de Onkruidenier hoe wij ons daartoe kunnen verhouden. Terwijl we in Nederland continu het water beheersen met sluizen, dammen en dijken, en het waterpeil systematisch in de gaten houden, stelt de Onkruidenier een ander perspectief voor: wat gebeurt er wanneer wij ons aanpassen aan een veranderend landschap dat steeds natter en zouter wordt?