virtuele tentoonstelling
nu online te zien
haute bordure

De tentoonstelling Haute Bordure is vanaf vandaag online te bezoeken via hautebordure.friesmuseum.nl en via de website en social media van het Fries Museum. In een online omgeving is de gehele tentoonstelling tot in de kleinste details te bekijken dankzij foto’s van Ruben van Vliet. Online bezoekers kunnen verder alle tentoonstellingsteksten lezen, borduurinstructies downloaden en blogs en videomateriaal bekijken. Bij enkele objecten geeft conservator Eveline Holsappel extra uitleg. Op deze manier kunnen bezoekers te allen tijde genieten van de tentoonstelling, die vanwege de coronacrisis nog niet fysiek te bezoeken is, vanaf hun pc, tablet of smartphone.

Het Fries Museum wilde Haute Bordure aanvankelijk op 13 februari openen. In verband met de aanhoudende lockdown is de tentoonstelling nog bijna niet te zien geweest, met uitzondering van een driedaagse pilot in april. Het museum hoopt tijdens de volgende versoepelingsronde op 9 juni weer open te gaan. De tentoonstelling is te zien tot en met 18 juli, maar blijft online beschikbaar. Daarmee kunnen bezoekers Haute Bordure in alle rust bewonderen, ook wanneer de tentoonstelling voorbij is of zij het museum niet fysiek kunnen bezoeken.

beeld

haute bordure
Dit jaar presenteert het Fries Museum een grote tentoonstelling over borduren in de mode. De revival van het ambacht bij grote modehuizen en hedendaagse ontwerpers wordt in historisch perspectief geplaatst aan de hand van vier eeuwen borduurwerk. Kleding en accessoires uit de eigen collectie worden aangevuld met vele historische en eigentijdse creaties. Van 18de eeuwse mannenvesten met minutieus geborduurde rozenknoppen tot een avondjurk met rinkelende bellen van Viktor & Rolf, en van met gouddraad versierde schoenen uit 1620 tot de rijk gedecoreerde japon van Koningin Máxima. Voor het eerst ontstaat er een duidelijk beeld van de rol die handgemaakt borduurwerk inneemt in de Nederlandse modegeschiedenis.

tweede druk boek

Bij Haute Bordure verschijnt de gelijknamige publicatie met bijdragen van Eveline Holsappel en Anne-Marie Segeren, onder eindredactie van Karin Gaillard en uitgegeven door Uitgeverij Waanders & de Kunst. Het boek gaat in op vier eeuwen borduurwerk; makers en dragers, gebruikte materialen en technieken, inspiratiebronnen en symboliek. Detailopnamen tonen het grote vakmanschap dat nodig is voor de uitvoering van de vele minutieuze steken die met het blote oog nauwelijks te zien zijn. Het goed verkochte boek, dat inmiddels toe is aan een tweede druk, is voor € 24,95 verkrijgbaar via friesmuseum.nl/webshop. Zodra het museum opent is de publicatie tevens te koop bij de museumwinkel.

De tentoonstelling Haute Bordure wordt mede mogelijk gemaakt door Mondriaan Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds en Margarethe Petronella Fonds, VSBfonds en Fonds 21. Enkele langdurige bruiklenen zijn afkomstig uit de collecties van de Ottema-Kingma Stichting en het Koninklijk Fries Genootschap. Enkele van de getoonde stukken zijn gerestaureerd met steun van Wassenbergh-Clarijs Fontein Stichting.

Het Fries Museum maakt deel uit van het samenwerkingsnetwerk van Modemuze. De samenwerking tussen partijen richt zich op kennisuitwisseling via modemuze.nl en het ter beschikking stellen van sieraden-, mode-, kostuum- en streekdrachtcollecties in Nederland en België.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas en de BankGiro Loterij.