museummetgezel

week tegen eenzaamheid
ontmoet en ontdek
museummetgezel

verrassende ontmoetingen in fries museum

tijdens week tegen eenzaamheid

In het kader van de Week tegen Eenzaamheid organiseert het Fries Museum in Leeuwarden op vrijdagmiddag 1 oktober het initiatief MuseumMetgezel. Tijdens MuseumMetgezel staan ontmoeting en verbinding centraal. Elke deelnemer wordt gekoppeld aan een onbekende. Onder begeleiding van een gids loopt elk koppel door de tentoonstelling Icons, waarbij het hoofddoel is om elkaar beter te leren kennen. Aanmelden voor MuseumMetgezel kan via de website van het Fries Museum en is gratis voor studenten en de reguliere museumentree voor niet-studenten.

Het doel van MuseumMetgezel is het ontmoeten van nieuwe en onbekende mensen op een laagdrempelige manier. Denk bijvoorbeeld aan iemand van een andere generatie, of iemand met een andere achtergrond of leefwijze. Deelnemers aan MuseumMetgezel worden feestelijk ontvangen met koffie en iets lekkers in het café van het Fries Museum, Café Thús. Daarna bezoeken deelnemers samen met hun metgezel en onder leiding van een gids het museum. Aan de hand van prikkelende en inspirerende gesprekstarters leer je elkaar beter kennen. Na afloop van het museumbezoek wordt de middag feestelijk afgesloten met een borrel in Café Thús. Voor deze activiteit is een Coronabewijs nodig. Meer informatie is te vinden op www.friesmuseum.nl/bezoek.

Icons in het Fries Museum

week tegen eenzaamheid
MuseumMetgezel vindt plaats tijdens de Week tegen Eenzaamheid, een landelijk initiatief van Ministerie van Volkgezondheid, Welzijn en Sport. Tijdens de Week tegen Eenzaamheid zijn er elk jaar honderden activiteiten waar mensen elkaar ontmoeten en nieuwe contacten kunnen leggen. De Week tegen Eenzaamheid is dit jaar van 30 september tot en met 7 oktober.

icons
Met Icons: topstukken uit de National Portrait Gallery komt de uitmuntende collectie (zelf)portretten voor een keer van Londen naar Nederland. Icons toont schilderijen, foto’s, beelden, prenten en tekeningen van buitengewone internationale kunstenaars, van Peter Paul Rubens en Anthony van Dyck tot Andy Warhol en Marlene Dumas. Onder de ruim 100 werken zijn wereldberoemde iconen als Koningin Elizabeth I, William Shakespeare, Audrey Hepburn, David Beckham en Malala Yousafzai.

De tentoonstelling Icons: topstukken uit de National Portrait Gallery wordt georganiseerd door de National Portrait Gallery, Londen en het Fries Museum. Icons wordt mede mogelijk gemaakt door de Provincie Fryslân, Gemeente Leeuwarden, Blockbusterfonds, VriendenLoterij, Wassenbergh-Clarijs-Fonteinstichting, Meindersma Sybenga Stichting, Old Burger Weeshuis en Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gemeente Leeuwarden, de VriendenLoterij en de Ir. Abe Bonnema Stichting.