virtuele jurk

vernissage ensemble
taus makhacheva
virtuele jurk

taus makhacheva presenteert een virtuele jurk

met kunstenaarsfilm vernissage ensemble

Het Fries Museum presenteert de nieuwe, grote tentoonstelling Taus Makhacheva: It’s possible to raise the ceiling a bit*. In objecten, films en installaties reflecteert Makhacheva (Moskou, 1983) op rituelen, vieringen en het ongewone in het alledaagse, met speelse en humoristische ondertonen. De tentoonstelling zou openen op 27 maart, maar blijft door de verlengde lockdown nog achter gesloten deuren. Om de oorspronkelijke openingsdatum luister bij te zetten gaat die zaterdag om 16.00 uur een nieuw, digitaal werk van Taus Makhacheva in première op de social media kanalen van het museum. Met de kunstenaarsfilm Vernissage Ensemble vertaalt Makhacheva de expositie in een virtuele jurk.

Taus Makhacheva heeft ontwerper Panika Derevya en filmmaker Alexandra Pustynnova uitgenodigd een virtuele jurk te ontwerpen. De kunstenaar, nu in Moskou, zal de jurk dragen op de originele openingsdatum van haar tentoonstelling in Leeuwarden. Dit digitale werk is tegelijkertijd een jurk als object en een jurk waar men simpelweg ‘instapt’. Elk element van de jurk verwijst naar het oeuvre van Makhacheva en naar de werken die in de tentoonstelling worden getoond. De kunstenaarsfilm Vernissage Ensemble, waarin Makhacheva de jurk onthult, gaat zaterdag 27 maart om 16.00 uur in première op de Facebook-, Instagram- en Youtubepagina van het museum.

The Dress, 2021, Taus Makhacheva, Panika Derevya en Alexandra Pustynnova

sculpturen, kostuums en absurdistische audioverhalen
Vrijwel alle werken zijn voor het eerst in Nederland te zien. De uitgebreide solotentoonstelling, gecureerd door Hanne Hagenaars, verkent de tradities van geschiedschrijving en heersende culturele conventies. Taus Makhacheva: It’s possible to raise the ceiling a bit* is te zien wanneer de musea weer openen en loopt t/m 6 maart 2022. Hoogtepunt van de tentoonstelling is het werk Charivari (2019), dat voor het eerst in Nederland te zien is. De installatie doet denken aan een circus, met trapezes en kostuums van performers. De titel van het werk verwijst naar de openingsact waarbij clowns, acrobaten en andere artiesten gelijktijdig de piste betreden om hun kunsten te vertonen. De installatie is een bonte mix van sculpturen, kostuums en absurdistische audioverhalen in het Nederlands, Fries en Engels. Een ander intrigerend werk komt voort uit het verhaal van de heteluchtballon Le Flesselles, die op 19 januari 1784 een vlucht maakte door Lyon. Geïnspireerd door lessen kostuumontwerp aan het Lycée La Martinière Diderot in Lyon, produceerde Taus Makhacheva een metaforische replica van de heteluchtballon. Makhacheva combineert technieken uit de kleermakerij met materialen uit verschillende tijdperken, zoals de hoepelrok. De ballon vertelt de geschiedenis van technologie en mode, van gereedschappen en het lichaam. In het Fries Museum hangt de monumentale ballon in de hal van het museum, te zien vanaf de gangen van alle drie verdiepingen en vanaf het centrale Wilhelminaplein in Leeuwarden.

taus makhacheva
Makhacheva woont en werkt in Moskou. Ze heeft een BA in Fine Art van Goldsmiths (2007), studeerde af aan het Institute of Contemporary Art, Moskou (New Strategies program, 2009) en behaalde een MFA aan de Royal College of Art (2013). Makhacheva won diverse prijzen, zoals New Generation – Innovation, State Prize, Moskou (2012), Future of Europe Prize, Museum of Contemporary Art, Leipzig, (2014), 6th Moscow Biennale of Contemporary Art Foundation Prize, Moskou (2015), Kandinsky Prize, Moskou, en ze werd bekroond tot ‘Cosmoscow Artist of the Year’, Cosmoscow Foundation for Contemporary Art, Moskou (2018).
Haar werk is tentoongesteld tijdens Yokohama Triennial (2020), Lahore Biennial (2020), Lyon Biennial (2019), Kaunas Biennial (2019), Liverpool Biennial (2018), Riga International Biennial of Contemporary Art (2018), Manifesta 12 in Palermo (2018), Yinchuan Biennial (2018), Venice Biennial (2017), Garage Triennial of Russian Contemporary Art (2017), Shanghai Biennial (2016), Kyiv Biennial (2015), Sharjah Biennial (2013) en Moscow Biennial (2011).
Makhacheva’s werk is opgenomen in internationale museumcollecties, waaronder Centre Pompidou (Parijs), Tate Modern (Londen), Pushkin Museum (Moskou) and M HKA (Antwerpen).

Director: Alexandra Pustynnova
Costume design: Panika Derevya
Production: Anzhelika Baryshnikova
Text: Lesia Prokopenko
3D design: Alexander Oreshin
Motion design: Alan Tandelov
Sound design: Aleksander Khokhlov, Denis Dronov
Subtitles: Alexandra Pustynnova
Text editor: Ben Wheeler
Narrator: Taus Makhacheva
Translation: Еlena Koetnaja

*describing museum technical team possibilities, coordinator of exhibition construction Daniël Hoogterp during work zoom 28 July 2020.

Deze tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds (het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed).

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Provincie Fryslân, het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gemeente Leeuwarden, de BankGiro Loterij en de Ir. Abe Bonnema Stichting.

Charivari werd gemaakt in opdracht van YARAT Contemporary Art Space, Aerostatic Experience werd gemaakt in opdracht van Lyon Biennial (de productie werd ondersteund door SAM Art Projects) en The Unbound werd gemaakt in opdracht van 6 Moscow Biennale of Contemporary Art (de productie werd ondersteund door Garage Museum of Contemporary Art, Moscow).