stap op

de rode loper
een groot succes
stap op

première ‘stap op de rode loper!’

in 12 culturele locaties in leeuwarden een groot succes

Op maandag 27 september waren o.a. Fries Museum en Keramiekmuseum Princessehof, Tryater en Stadsschouwburg de Harmonie in Leeuwarden het podium voor het project Stap op de rode loper!Rond de 1000 leerlingen en hun docenten van vmbo 3-klassen uit verschillende Friese scholen maakten tijdens een inspirerend leesfeest kennis met letteren, lezen en taal. Dit was de eerste editie in Leeuwarden van het jaarlijks terugkerende taal- een leesproject, doel is om leerlingen op aantrekkelijke wijze kennis te laten maken met de letteren en andere kunstdisciplines. Er was van alles te zien en te beleven: voorstellingen, dynamische workshops en gesprekken met 20 populaire schrijvers. In de allerlei culturele instellingen in Leeuwarden waren ruim 80 activiteiten geprogrammeerd met een link naar lezen en schrijven. Kijk op www.stapopderodeloper.nl voor meer informatie.

schrijver margje woodrow door fotograaf cees van alten

programma
In het programma was veel aandacht voor de Friese taal en identiteit. Denk aan auteurs als Leeuwardense Caja Cazemier die deelnamen naast gelauwerde schrijvers als Anna Woltz, Gideon Samson, Margje Woodrow en Buddy Tegenbosch. Maar ook Bruno Rummler, de bekende singer/songwriter uit Warns, en Tim Dijkstra, dichter uit Leeuwarden gaven workshops. Bovendien liet Tryater leerlingen met de Friese taal spelen en verzorgen musea inspirerende workshops midden in de tentoonstellingen.
In het Fries Museum bezoeken ze o.a. de tentoonstelling Icons en maken ze kennis met het werk van de hedendaagse Russische kunstenaar Taus Makhacheva. In Keramiekmuseum Princessehof duiken de leelingen de Escher kelder in en ontdekken ze kunst op zolder. Ook deden Stadsschouwburg de Harmonie, Fries Verzetsmuseum, Slieker Film, Neushoorn, Natuurmuseum Fryslân, Dbieb Leeuwarden, Tresoar, Kinderboekhandel De Toverlantaarn, Afûk & Tryater mee met uiteenlopende activiteiten. Zo maakten de vmbo-leerlingen op een dynamische wijze kennis met allerlei culturele instellingen.

lezen is belangrijk
Uit onderzoek is gebleken dat een kwart van alle 15-jarigen een leesachterstand heeft en dat de kloof tussen leerlingen uit verschillende opleidingsniveaus steeds groter wordt. Met lezen worden er vaardigheden ontwikkeld die essentieel zijn om volwaardig aan de maatschappij te kunnen deelnemen. Het literair evenement zorgt er dan ook voor dat leerlingen opnieuw kennis maken met lezen en taal op een leuke, feestelijke manier. Stap op de Rode Loper is een initiatief van de stichting Samenleving & Kunst Amsterdam. Dit was de eerste editie in Leeuwarden.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gemeente Leeuwarden, de BankGiro Loterij en de Ir. Abe Bonnema Stichting.