vertolkt audiotour
icons
splinter chabot

Bij de tentoonstelling Icons: topstukken uit de National Portrait Gallery verschijnt een audiotour, ingesproken door schrijver, programmamaker en politicoloog Splinter Chabot. In de audiotour neemt Chabot bezoekers mee langs veertien levensverhalen van de voorvechters en rebellen die verscholen zijn in de tentoonstelling in het Fries Museum, die op 11 september geopend wordt. De audiotour kost € 1,50 en is te boeken bij een online ticket via friesmuseum.nl/tickets.

Chabot wekt met de audiotour veertien verhalen tot leven die in de kunstgeschiedenis minder bekend of voor de hand liggend zijn. Zoals dat van de verpleegster Mary Seacole, een van de beroemdste Zwarte, Britse vrouwen van de 19de eeuw die vervolgens in vergetelheid raakte. Of dat van bokser Frank Bruno, die zich opbokste tot wereldkampioen maar daarna publiek verguisd werd nadat hij psychiatrische problemen kreeg. Of denk aan de 20ste-eeuwse kunstenaar Gluck, die als Hannah geboren werd maar later zonder gender als schilder door het leven ging, ver voordat dit maatschappelijk bespreekbaar werd. De geportretteerden wiens levensverhalen verteld worden zijn te zien in de tentoonstelling Icons, waarin een scala aan vijf eeuwen portretkunst getoond wordt. De audiotour is zowel in het Nederlands als Engels beschikbaar.

splinter chabot
Splinter Chabot is programmamaker, schrijver en politicoloog. Voor AVROTROS maakt hij zijn eigen talkshow SPLNTR!, waar hij jonge, spraakmakende en niet alledaagse gasten ontvangt uit de wereld van kunst, cultuur, politiek en media. Begin 2020 verscheen zijn debuutroman ConfettiRegen, over een jongen en diens worsteling met en zoektocht naar zichzelf. Later dat jaar verscheen zijn tweede boek Roze Brieven en hij is dit jaar een van de auteurs van het Jongerenboekenweekgeschenk 3PAK.

icons
Met Icons: topstukken uit de National Portrait Gallery komt de uitmuntende collectie (zelf)portretten voor een keer van Londen naar Nederland. Icons toont schilderijen, foto’s, beelden, prenten en tekeningen van buitengewone internationale kunstenaars, van Peter Paul Rubens en Anthony van Dyck tot Andy Warhol en Marlene Dumas. Onder de ruim 100 werken zijn wereldberoemde iconen als Koningin Elizabeth I, William Shakespeare, Audrey Hepburn, David Beckham en Malala Yousafzai. Op 11 september, wanneer de tentoonstelling opent, is het museum gratis te bezoeken. Reserveren is wel nodig via friesmuseum.nl/tickets.