petrit halilaj presenteert

in het fries museum
petrit halilaj presenteert

petrit halilaj

presenteert eerste tentoonstelling op nederlandse bodem in het fries museum

Van 16 april 2022 tot en met 5 maart 2023 presenteert het Fries Museum de eerste tentoonstelling van Petrit Halilaj in Nederland. Met installaties, tekeningen en video’s verkent Halilaj (1986 Kostërrc, Kosovo) thema’s als culturele identiteit, nationaliteit en erfgoed. Zijn biografie is vaak het vertrekpunt voor zijn werk. Vogels en andere dieren komen herhaaldelijk in het werk voor, doorgaans als metaforen voor transformatie. Bijvoorbeeld in grootschalige installaties waar motkostuums en vogelachtige sculpturen te zien zijn. Ru (2017) en Shkrepëtima (2018), twee van zijn meest gerenommeerde, monumentale projecten, zijn vanaf het voorjaar van 2022 te ervaren in Leeuwarden. In zijn solotentoonstelling in het Fries Museum, verweeft Halilaj realiteit en verbeelding in installaties die de rol van kunst en cultureel erfgoed binnen een gemeenschap belichten.

Afb 1

Het werk van Halilaj is nauw verbonden met de recente geschiedenis van Kosovo en de politieke en culturele spanningen in de regio. Zijn werk komt voort uit intieme, persoonlijke ervaringen, maar raakt tegelijkertijd aan bredere, maatschappelijke onderwerpen zoals vrijheid en identiteit, de (her)waardering van private en publieke verhalen en erkenning van LGBTQI+. Zijn recentste project is een bewerking van 38 ​​kindertekeningen die hij op 13-jarige leeftijd maakte in het vluchtelingenkamp Kukës II (Albanië) tijdens de Kosovo-oorlog (1998-99). De tentoonstelling is momenteel te zien in Tate St Ives (VK) tot 16 januari 2022.

duitsland, kosovo en italië
Petrit Halilaj woont en werkt in Duitsland, Kosovo en Italië. Zijn werk was eerder te zien in solotentoonstellingen in Museo Reina Sofía, Madrid; New Museum, New York City; the Fondazione Merz, Turin; Hammer Museum, Los Angeles; Hangar Bicocca, Milaan; Kölnischer Kunstverein, Keulen; Bundeskunsthalle, Bonn; en WIELS, Brussels. Halilaj was de eerste kunstenaar die Kosovo vertegenwoordigde op de 55ste Biënnale van Venetië in 2013.
Sinds 2020 is hij Studio Professor aan de l'École nationale supérieure des Beaux-Arts, Parijs, Frankrijk.

Afb 2