nieuw werk in opdracht
vanaf 11 september
natasja kensmil

Kunstenaar Natasja Kensmil (Amsterdam, 1973) maakt in opdracht van het Fries Museum een nieuw werk voor de tentoonstelling Icons. Aan de hand van bijna honderd meesterwerken onderzoekt de tentoonstelling het complexe en fascinerende genre van de portretkunst. Kensmil is uitgenodigd om nieuw werk te maken naar aanleiding van een groepsportret van Friese stadhouders en hun bedienden uit de collectie van het Fries Museum. Het werk is vanaf 11 september te zien in Icons: topstukken uit de National Portrait Gallery.

Het afgelopen jaar werd het Fries Museum geconfronteerd met vragen over een groepsportret uit de schenking door koning Willem III. Het portret van Pieter Nason uit ca. 1662-1670, dat zich in de lambrisering van het voormalige Stadhouderlijke Hof bevindt, toont vier machtige graven uit het huis van Nassau-Dietz en Nassau-Siegen. De neven worden geflankeerd door drie naamloze jonge bedienden uit de huishouding van de geportretteerden. Vooral de aanwezigheid van de Zwarte page in het midden van het schilderij roept terechte vragen op. Waar de graven met naam en toenaam vermeld worden – Frederik van Nassau-Dietz (1613-1664) zelfs in rode letters, vermoedelijk omdat hij de opdracht voor het portret gaf – blijven hun bedienden ongeïdentificeerd. Het Fries Museum heeft Natasja Kensmil gevraagd om met een nieuw kunstwerk op dit portret te reflecteren. De opdracht aan Kensmil, die in haar werk onderzoekt hoe historische machtsfiguren en -verhoudingen een betekenis krijgen in het heden, past bij uitstek bij de tentoonstelling Icons en is ook op lange termijn van belang voor het verbreden van de blik op de portrettencollectie.

Natasja Kensmil
Groepsportret van Pieter Nason

natasja kensmil
Natasja Kensmil studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie en bij De Ateliers in Amsterdam, waar zij nog altijd woont en werkt. In haar werk onderzoekt ze onderbelichte kanten van de geschiedenis en stelt ze machtsverhoudingen ter discussie. De complexiteit van haar onderwerpen wordt weerspiegeld in haar gelaagde manier van schilderen. Haar werk was onder andere te zien in het Stedelijk Museum Amsterdam, de Royal Hibernian Academy (Dublin) en het National Museum of Women in the Arts (Washington). Kensmil won verschillende prijzen, waaronder de Koninklijke Subsidie voor Schilderkunst (nu Koninklijke Prijs) in 1998. Het door het Fries Museum aangereikte kader past naadloos bij haar recente schilderijen over de tegenstrijdige 17de eeuw. Vanaf 25 september exposeert ze samen met Sadik Kwaish Alfraji (Irak, 1960) in parallelle solotentoonstellingen in Kunsthal KAdE in Amersfoort.

icons
Van 11 september 2021 t/m 9 januari 2022 laat het Fries Museum de bekendste (zelf)portretten zien uit de uitmuntende collectie van de National Portrait Gallery uit Londen. Icons: topstukken uit de National Portrait Gallery toont schilderijen, foto’s, beelden, prenten en tekeningen van buitengewone kunstenaars wereldwijd, van Peter Paul Rubens, Anthony van Dyck en Joshua Reynolds tot Andy Warhol en Marlene Dumas. Onder de geportretteerden zijn wereldberoemde iconen, van Koningin Elizabeth I en William Shakespeare tot Audrey Hepburn, David Beckham en Malala Yousafzai. De topcollectie is eenmalig in Nederland te bewonderen dankzij een grote renovatie van het Engelse museum. De tentoonstelling wordt aangevuld met diverse werken uit de verzameling van het Fries Museum, waar portretkunst een lange traditie kent en identiteit eveneens een belangrijk thema is. De toegevoegde werken illustreren de dwarsverbanden tussen de Engelse en de Friese collectie. In de tentoonstelling laat het Fries Museum het werk van Kensmil voor het eerst zien.

Deze aankoop wordt mogelijk gemaakt met steun van het Mondriaan Fonds.

De tentoonstelling Icons: topstukken uit de National Portrait Gallery wordt georganiseerd door de National Portrait Gallery, Londen en het Fries Museum. Icons wordt mede mogelijk gemaakt door de Provincie Fryslân, Gemeente Leeuwarden, Blockbusterfonds, BankGiro Loterij, Wassenbergh-Clarijs-Fonteinstichting, Meindersma Sybenga Stichting, Old Burger Weeshuis en Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gemeente Leeuwarden, de BankGiro Loterij en de Ir. Abe Bonnema Stichting.