ontdek

ferhaal fan fryslân
ontdek

ontdek thuis de ferhalen fan fryslân

uit het fries museum

Vanaf 18 maart kan iedereen de presentatie Ferhaal fan Fryslân van het Fries Museum online ontdekken via virtueletour.ferhaalfanfryslan.nl. Naast de vaste opstelling zijn ook verschillende wisselpresentaties uit het Fries Museum te bekijken in een 360 graden omgeving. Bezoekers kunnen de tentoonstellingen, die vanwege de coronacrisis momenteel niet fysiek te bezoeken zijn, vanaf hun pc, tablet of smartphone bekijken.

‘nijsgjirrige’ objecten online
Aan de hand van ruim honderd ‘nijsgjirrige’ objecten ontdek je in deze tour hoe Friesland door mensen is gemaakt, wat Fries is en wat misschien wel helemaal niet. Ontdek bijvoorbeeld hoe de schilderijen van Lourens Alma-Tadema ons beeld van de klassieke oudheid bepaald hebben. Of ontmoet Margaretha Zelle, het meisje achter de iconische Mata Hari. Leer meer over Grutte Pier aan de hand van zijn zwaard en ontdek het fonkelende zilver en goud van de Poptaschat en de middeleeuwse fibula.

friesland in vele verhalen
Ferhaal fan Fryslân is de verrassende kennismaking met Friesland en de Friezen. Hoe is Friesland ontstaan, wat is typisch Fries en hoe keken kunstenaars door de jaren heen naar deze provincie en haar inwoners? Het ontstaan van Friesland staat centraal in de inleidende animatiefilm Fries Land. In de presentaties De Terp en De Dijk zie je hoe Friesland al meer dan 2000 jaar strijd voert tegen het water. Voor  de expositie De Elf Steden fotografeerde Hans Wilschut de Friese elf steden plus Drachten en Heerenveen. In het interieur van de Hindelooper kamer waan je je tot slot terug in de negentiende eeuw.

rondleiding langs friese kerken
Ook de tentoonstelling Uit het prentenkabinet: rondje om de kerk maakt onderdeel uit van de virtuele tour. Met de tentoonstelling wordt het 50-jarig jubileum van de Stichting Alde Fryske Tsjerken gevierd. De stichting heeft als doel om bijzondere monumentale kerkgebouwen te behouden en een nieuwe bestemming te geven. Leer nog meer over deze kerken in een speciale online rondleiding, gegeven door conservator oude kunst Marlies Stoter en te bekijken in de virtuele tour en op de website van de Stichting Alde Fryske Tsjerken.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gemeente Leeuwarden, de BankGiro Loterij en de Ir. Abe Bonnema Stichting.