o.c. hooymeijer

o.c. hooymeijer

winnaar gerrit bennerprijs 2021

vanaf 27 november te zien in het fries museum

O.C. Hooymeijer (Vlaardingen, 1958) is de winnaar van de GERRIT BENNERprijs 2021. De beeldend kunstenaar is verkozen vanwege de belangrijke, recente en toonaangevende ontwikkeling in zijn werk. Hooymeijer ontvangt een geldbedrag van € 5.000 en een tentoonstelling in het Fries Museum, te zien van 27 november 2021 t/m 6 maart 2022. De kunstprijs wordt op 26 november 2021 uitgereikt door gedeputeerde Sietske Poepjes op de opening van de expositie. Kunstenaar O.C. Hooymeijer woont in Spanga, in een huis met atelier pal aan de rand van de Rottige Meente, een vogelgebied bij uitstek. De kunstenaar is onder meer bekend van zijn expressionistische serie ‘The Great Exotic Birdshow’ en zijn tekeningen en beschrijvingen van ‘niet-bestaande Vogels’. Deze laatstgenoemde werken zijn o.a. gebundeld in zijn boek ‘De Nieuwe Gids voor de niet-bestaande Vogels van Europa’, dat in 2019 genomineerd was voor de Jan Wolkers Prijs. Zijn niet-bestaande Vogels verschijnen sinds september 2020 onder de naam ‘De Wondere Vogelwereld van O.C. Hooymeijer’ wekelijks als column in dagblad Trouw.

Klik op de afbeeldingen voor de volledige grootte + titel.

Eerder dit jaar konden Friese kunstenaars zich aanmelden om in aanmerking te komen voor de GERRIT BENNER prijs 2021. Een onafhankelijke adviescommissie met leden uit het werkveld, heeft uiteindelijk drie genomineerden geselecteerd waaruit Hooymeijer de winnaar is geworden. De andere genomineerden zijn Machteld van Buren en Bouke Groen.
De jury bestaat dit jaar uit; Stina van der Ploeg, kunsthistorica; Dirk van Ginkel, journalist en redacteur kunstbladen en -boeken; Rieke Vos, curator bij Het HEM: nieuw huis voor eigentijdse cultuur in Zaandam; Noor Mertens, curator en leidt sinds juni 2021 Kunstmuseum Bochum, een stedelijk museum voor moderne en hedendaagse kunst midden in het Ruhrgebied en Hans Hoekstra, kunstenaar en docent Academie Minerva.

O.C. Hooymeijer

Beeldend kunstenaar O.C. Hooymeijer (Vlaardingen, 1958) studeerde in 1981 af aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Rotterdam. Met zijn opvallende series schilderijen en tekeningen verwierf Hooymeijer nationale bekendheid. Zijn werken waren onder andere te zien in het Natuurmuseum Fryslân, Museum Jan van der Tocht en het Amsterdams Historisch Museum.

hooyu

GERRIT BENNER prijs

De GERRIT BENNER prijs is door de provincie Fryslân in leven geroepen om het beeldende kunstklimaat een impuls te geven. Met de prijs wil de provincie Fryslân de aandacht voor de beeldende kunst onder het publiek te vergroten. De organisatie van de prijs is in handen van Keunstwurk. Het is de 9e keer dat de provincie Fryslân de GERRIT BENNERprijs voor de beeldende kunst toekent. De titel gaat in 2021 naar een beeldend kunstenaar, die van 2019-2021 een toonaangevende ontwikkeling heeft doorgemaakt. In 2023 is er weer een prijs voor een beeldend kunstenaar met werk uit een langere periode: een zogenaamde Oeuvreprijs.

Deze tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds, het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed.