fries museum presenteert icons

topstukken uit de national portrait gallery

In de herfst van 2021 komt de uitmuntende collectie (zelf)portretten van de National Portrait Gallery van Londen naar Leeuwarden. Icons: topstukken uit de National Portrait Gallery toont schilderijen, foto’s, beelden, prenten en tekeningen van buitengewone kunstenaars wereldwijd, van Peter Paul Rubens en Anthony van Dyck tot Andy Warhol en Marlene Dumas. Onder de geportretteerden zijn wereldberoemde iconen, van Koningin Elizabeth I en William Shakespeare tot Audrey Hepburn, David Beckham en Malala Yousafzai. Aan de hand van bijna honderd meesterwerken onderzoekt Icons het complexe en fascinerende genre van de portretkunst. Dankzij een grote renovatie van het Engelse museum is de topcollectie voor een keer in Nederland te zien.

Al sinds de prehistorie zijn we gefascineerd door de menselijke beeltenis. Hoe zien we anderen en hoe willen we dat de ander ons ziet? Nog steeds zijn portretten van groot belang om status en zelfbeeld te (be)vestigen. Icons laat zien hoe meesters uit de westerse traditie uiting hebben gegeven aan die fascinatie door de eeuwen heen. De diversiteit en sociale functie van portretkunst worden blootgelegd aan de hand van de thema’s macht, roem, identiteit, zelfportret, vernieuwing en liefde & verlies. Onder de reizende schilderijen is een spectaculair portret van Koningin Elizabeth I uit 1575. Oogverblindende kleding en juwelen symboliseren haar rijkdom en gezag. Ook een zelfportret van de gevierde hedendaagse kunstenaar David Hockney komt naar Leeuwarden. Zonder voorbereidende schetsen of fotografische referenties zette hij zichzelf rechtstreeks levensgroot op het doek. De tentoonstelling wordt aangevuld met diverse werken uit de verzameling van het Fries Museum, waar portretkunst een lange traditie kent en identiteit eveneens een belangrijk thema is. De toegevoegde werken illustreren de dwarsverbanden tussen de Engelse en de Friese collectie. Bij de tentoonstelling verschijnt een Engelstalige catalogus.

national portrait gallery

De National Portrait Gallery in Londen werd opgericht in 1856. Met meer dan 215.000 werken heeft het museum de grootste portretcollectie ter wereld. De portretten vertellen de verhalen van invloedrijke mannen en vrouwen uit de geschiedenis. Dr. Nicholas Cullinan, directeur van de National Portrait Gallery: ‘Icons biedt een uiterst unieke gelegenheid om een selectie van de meest gekoesterde portretten van de Gallery samen te zien in een internationale context, gedurende de tijdelijke sluiting van het museum in verband met ons renovatieproject Inspiring People. Tijdens de sluitingsperiode zullen honderden werken uit onze collectie zowel door het Verenigd Koninkrijk als naar het buitenland reizen. Het doet ons enorm veel plezier om de collectie van de National Portrait Gallery op een dergelijke, nooit eerder vertoonde manier te delen met nieuwe toeschouwers overal ter wereld.’ Het project Inspiring People, dat wordt gesteund door het National Lottery Heritage Fund, behelst een ingrijpende transformatie van de National Portrait Gallery. Het museum is van 29 juni 2020 tot het voorjaar van 2023 gesloten voor het publiek. Gedurende deze periode deelt de Gallery door middel van verschillende partnerships en samenwerkingsverbanden honderden stukken uit de collectie, waaronder werken die zelden worden uitgeleend.

Deze tentoonstelling wordt georganiseerd door de National Portrait Gallery, Londen en het Fries Museum.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Provincie Fryslân, Gemeente Leeuwarden, BankGiro Loterij en Ir. Abe Bonnema Stichting.