motorblokken éric van hove

binnenkort te zien
motorblokken éric van hove

motorblokken éric van hove terug naar fries museum

te zien naast de Hindelooper Kamer

Na de lockdown zullen twee kunstwerken van Éric Van Hove (Algerije, 1975) opnieuw te zien zijn in het Fries Museum. Het gaat om een replica van het motorblok uit een Caterpillar D9 bulldozer en om het werk Us Heit (Claas Jaguar OM422-V8), dat speciaal voor de tentoonstelling Fenduq in 2019 gemaakt werd. De kunstwerken waren tijdelijk uitgeleend aan Museum Vandalorum in Zweden, maar zijn zodra het Fries Museum weer opent te zien naast de Hindelooper Kamer - net als het werk van Éric Van Hove het resultaat van wereldwijde culturele uitwisseling.

Van 2 februari 2019 t/m 5 januari 2020 was de tentoonstelling Éric Van Hove: Fenduq in Leeuwarden te zien. Met een team van internationale ambachtslieden reproduceert Van Hove industriële motorblokken en voertuigen. Honderden onderdelen worden met de hand nagemaakt van onder andere hout, keramiek en koper. Van Hove combineert de schoonheid van design met actuele thema’s als de verdeling van welvaart en de verschillen tussen het westen en de rest van de wereld.

bulldozer
Een de blikvangers uit Fenduq, een replica van het motorblok uit een bulldozer, is straks opnieuw in Leeuwarden te zien. De Caterpillar D9 bulldozer werd ontwikkeld om de infrastructuur in ontwikkelingslanden te verbeteren maar werd uiteindelijk vooral bekend als militair voertuig. Daarmee is de bulldozer het symbool geworden van onderdrukking in plaats van opbouw. Van Hove demonteerde het motorblok en vroeg 41 ambachtslieden alle 295 onderdelen na te maken. D9T (Rachel’s Tribute) werd door het museum aangekocht met steun van het Mondriaan Fonds, de BankGiro Loterij en de Vrienden van het Fries Museum.

friese motor
Speciaal voor de tentoonstelling werkten Friese, Marokkaanse, Zweedse en Indonesische ambachtsmensen ruim negen maanden aan de motor uit een veldhakselaar, een geliefd landbouwvoertuig op het Friese platteland. Alle 295 onderdelen van de motor werden nagemaakt in uiteenlopende ambachten, van Marokkaans houtwerk tot Hindelooper schilderwerk en van Indonesisch snijwerk tot Zweeds glaswerk. In de Blokhuispoort hebben de ambachtslieden een maand lang intensief samengewerkt om de onderdelen passend te maken en samen te voegen. De aankoop van Us Heit werd mogelijk gemaakt met steun van Aegon, de BankGiro Loterij, het Mondriaan Fonds, VSBfonds, Fonds 21 en Vrienden van het Fries Museum.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gemeente Leeuwarden, de BankGiro Loterij en de Ir. Abe Bonnema Stichting.

Aan Us Heit werkten mee: Titus Stallmann (Hindelooper schilderwerk), Erno Korpershoek (Fries kerfsnijwerk), Rikus Oswald (keramiek; o.a. aardewerk en tinglazuur), Lies van Huet (keramiek), Johan Stallmann (houtbewerken), Sanne Bergsma en Theo van Halsema (zilver- en goudsmeden), Jilles en Hannes Scherjon (klompenmaken), Frank Kroondijk en Rolf Doderlein De Win (3D-printen), Wim van der Meer (leerbewerken), Arib Abdelalli en Mostafa el Moufdi (kopersmeden), Mohamed Ouahaddou (beensnijden), Mehdi Ghinati en Abdelkader ´Dragon´ Hmidouch (houtbewerken), Abderrahim Boutkrout en Abdelghafour Boutkrout (houtsnijden), Mustafa Jaouale (kopersmeden), Abdeljalil Ait Boujmiâa (aluminiumgieten), Noureddine El Miraoui (afwerking), Abdelatif Boulaadam (monteur), Hassan El mouaddin (kopergraveren), Youssef Zouak (schilderwerk), Abdeljalil ait Boujmeaa (aluminum), Soufiane Sahli, Zakaria Bougrine, Abdelghani El Akari en Abdelghani El Akari (kopersmeden), Kamel Aabila, Simohamed Zouita en Hicham Ait Boukhari (metaalbewerken), Chawki Ait Elbzioui, Youssef Mohaounos (houtbewerken), Simohamed Kachich, Anders Wennerhag en Peter Kuchinke (glasblazen), Leoba Maria Solga, Simon Holm en Wayan Lila (beensnijden).