van engelshoven borduurt mee

in gesprek met studenten,
kunstenaars en museummedewerkers
van engelshoven borduurt mee

minister van engelshoven borduurt een steekje mee in het fries museum

Op de eerste dag van de Nationale Museumweek kreeg het Fries Museum hoog bezoek! Het museum was samen met 16 andere musea voor het eerst in maanden weer open voor de landelijke testpilot. Voor de gelegenheid deed Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Ingrid van Engelshoven een rondje langs vier Noordelijke musea. In het Fries Museum ontdekte ze de nieuwe tentoonstelling Haute Bordure.

Van Engelshoven kon zelf aan de slag bij de borduurtafel van kunstenaar Floor Nijdeken. Geïnspireerd op de interactieve borduurinstallatie maakten Berk, Sander en Vera, studenten Creatief Vakman van het Friesland College, hun eigen borduurmachines. Deze studenten gingen in gesprek met de minister over hun ambachtelijke machines en de persoonlijke borduurervaringen van Van Engelshoven.

Na een flitsrondleiding van conservator Eveline Holsappel door Haute Bordure sprak Van Engelshoven met studenten Mode & Design. Diana, Sieta en Rick lieten hun kringloopbloesjes zien, die ze upcyclden met borduurtechnieken geïnspireerd op de tentoonstelling. Tot slot overhandigde directeur Kris Callens haar het beleidsplan Fierder! Waar het Fries Museum zijn ambitieuze toekomstplannen in presenteert. “Wij zijn blij dat wij als museum deze drie dagen open mogen om inspiratie te bieden in deze woelige tijden. We kijken er naar uit om weer open te zijn om weer die plek van inspiratie voor iedereen te kunnen zijn.” Aldus directeur Kris Callens