lego-livestream

in het fries museum
met ernesto lemke
lego-livestream

lego-livestream in het fries museum

met ernesto lemke

Door de harde lockdown moest het Fries Museum de deuren sluiten en kerstvakantieactiviteiten aflassen. Een van de activiteiten was een live-performance van kunstenaar Ernesto Lemke. Dit kan nu gelukkig in aangepaste vorm doorgaan. Dinsdag 28 en woensdag 29 december gaat Ernesto Lemke in een leeg museum aan de slag met een LEGO-versie van Ed Sheeran. Hij gebruikt het portret van Colin Davidson, wat te zien was in Icons, als voorbeeld. Volg het maakproces van Lemkes LEGOkunstwerk via de social media kanalen van het Fries Museum. Op woensdag 29 december is er van 13.00 tot 15.00 uur een livestream op Facebook en Instagram (@friesmuseum en facebook.com/friesmuseum). Mensen kunnen online vragen stellen aan Ernesto en toekijken terwijl het kunstwerk ontstaat.

Beeld door Jacob van Essen

LEGOMasters en Sterren op het Doek
De Ierse kunstenaar Colin Davidson portretteerde de bekende singer-songwriter in 2015. Het schilderij werd vervolgens opgenomen in de collectie van de National Portrait Gallery in Londen. Het was een van de werken die van 11 september t/m 18 december 2021 te zien was in Icons: topstukken uit de National Portrait Gallery. De succesvolle tentoonstelling in het Fries Museum moest door de lockdown vroegtijdig de deuren sluiten en is niet meer te zien op het Europese vasteland.
Ernesto Lemke is een hedendaagse kunstenaar die woont en werkt onder de rook van Leeuwarden. In 2020 meldde hij zich aan als kandidaat voor de Nederlands-Belgische productie van het telvisieprogramma LEGOMasters 2021. Ook maakte hij met zijn befaamde ‘Brickpainting’ het winnende portret op ‘Sterren op het Doek’ ditmaal van Arjen Lubach.

Ernesto Lemke | Facebook
Ernesto ~ the Brickpainter (@ernestolemke)