open call

friese kunstenaars
inzendingen
open call

overweldigend aantal inzendingen op open call bries

Maar liefst 167 inzendingen kwamen binnen als reactie op de Open Call van Bries. Het samenwerkingsverband tussen Kunstinitiatief VHDG en het Fries Museum vroeg kunstenaars te reageren op de afgelopen tijd. Een jury selecteerde het werk van Pedro Bakker, Machteld van Buren en Peter van Lier, Gosse Koopmans, Christiaan Kuitwaard, Aafke Ytsma en kunstenaarscollectief PROP (Jan Herman de Boer, Nikki Bil en Hanna Engelsman-Kitschke). De geselecteerde werken zijn vanaf 28 januari te zien in een grote buitententoonstelling, op posters overal in Friesland. Ook worden ze getoond op het instagramaccount @FrieseBries, www.friesmuseum en www.vhdg.nl. Zelf ook een poster voor je raam? Op vrijdag 29 januari en 5 februari haal je er een gratis to go bij de stand voor het museum, op=op.

Uit het grote aantal inzendingen blijkt wel dat de hedendaagse kunst in Friesland leeft. Naast schilderijen waren ook de beeldhouwkunst, fotografie, woordkunst en mixed-media vertegenwoordigd. De jury was blij verrast met de diversiteit en kwaliteit van de inzendingen. De jury bestond uit B.C. Epker, kunstenaar, Hanne Hagenaars, conservator moderne en actuele kunst van het Fries Museum en Agnes Winter, directeur van VHDG. Alle inzendingen zijn blind beoordeeld. De winnaars worden beloond met een honorarium van €1600,- en de werken worden als poster in heel Friesland verspreid.

kunst to go
De winnende werken zijn vanaf 28 januari overal in Friesland te zien. Op borden langs de weg, op posters achter ramen en in het straatbeeld. Online staat alles verzameld op de websites van het Fries Museum, VHDG en het instagramaccount @FrieseBries. Bries wil hiermee iets moois bieden, inspireren en aan het denken zetten. Ook zijn de posters vrij verkrijgbaar bij het pick-uppoint op het Zaailand (op=op). Voor de gesloten deuren van het Fries Museum haal je kunst to go op vrijdag 29 januari en vrijdag 5 februari van 10.30 tot 15.00 uur.

Gosse Koopmans, Bliuw thús / Blijf thuis, 2021

kunstenaarschap in coronatijd
Met de Open Call deed Bries een oproep aan kunstenaars die in Friesland wonen of werken om te reageren op deze crisistijd en hun visie te delen voor de toekomst. ‘Het schetterende werk van Machteld van Buren in combinatie met de tot nadenken stemmende tekst van dichter Peter van Lier. Of kunstenaars die meer huiselijke scenes maken; de eerste is Christiaan Kuitwaard die een tekening maakt van zichzelf, zittend in zijn atelier, beginnend bij zijn eigen voeten, het tekenpapier en dan het atelier… Een precieze registratie van de nabije omgeving, van wat er is, en waar het allemaal begint. De tweede is Gosse Koopmans die een schilderij maakt van zijn eigen huiskamer.

PROP, een jong kunstenaarscollectief presenteert in een soort virtuele vitrine gekleurde kleivormen die je er zo uit zou kunnen pakken. De beelden lijken spontaan op te borrelen en zijn aanstekelijk omdat ze onze gedachten aansporen om de vormen te analyseren of om zelf te gaan knutselen en creatief te zijn. Pedro Bakker tekent een lucide, feministisch visioen van gele, zwarte en witte godinnen die op een terp verschijnt. Of het hoopvolle beeld van Aafke Ytsma – ‘dat als een schim vanuit de duisternis naar de kijker toekomt, naar het licht en met lichtgevende gele bloemen...’ aldus kunstenaar en jurylid B.C. Epker.

bries
Een podium voor en over de hedendaagse kunst in Friesland: dat is Bries. De samenwerking van Kunstinitiatief VHDG en het Fries Museum wil voor dialoog, discussie en inspiratie zorgen in de hedendaagse Friese kunstwereld. Als vervolg op deze Open Call wil Bries in 2021 een serie hagenpreken organiseren. Hierbij richt Bries zich op vrije denkers die een uitgesproken kijk hebben op het heden en de toekomst. De Hagenpreken zijn verdiepende middagen in de open lucht met visies op kunst, cultuur en maatschappij.