zaterdag 11 september
feestelijk inluiden
icons

icons in fries museum gratis te bezoeken

een feestelijk inluiden op zaterdag 11 september

Let op, wegens grote belangstelling zijn alle tickets voor zaterdag 11 september uitverkocht!

De tentoonstelling Icons: topstukken uit de National Portrait Gallery, die op zaterdag 11 september van start gaat in het Fries Museum, is die dag gratis te bezoeken. In de tentoonstelling zijn de belangrijkste meesterwerken uit de collectie van de gerenommeerde National Portrait Gallery uit Londen te zien. Voor een keer reizen deze hoogtepunten uit de portretkunst af naar Nederland. Om de tentoonstelling feestelijk in te luiden biedt het museum op 11 september doorlopend een gratis programma aan met onder andere muziek, films en portrettekenles. Wel moeten bezoekers een kaartje reserveren via friesmuseum.nl/tickets.

Nadat het publiek in 2020-2021 met meerdere lockdowns te maken kreeg, wil het Fries Museum in Leeuwarden zijn bezoekers trakteren op een feestelijke opening van Icons. Bezoekers kunnen de grote nieuwe tentoonstelling op de openingsdag gratis bezichtigen. Daarnaast is er de mogelijkheid om je als icoon te laten vastleggen in de photobooth van fotografen Vida en Amir (VidAmir) of zelf aan de slag te gaan tijdens de portrettekenlessen. Bezoekers kunnen zich een iconische coupe laten aanmeten door Jordan Kappers, terwijl dj’s Pim & Klap muziek draaien van artiesten uit Icons, zoals The Rolling Stones en Amy Winehouse. Bij Slieker Film, dat zich in hetzelfde gebouw bevindt, wordt een filmprogramma vertoond met korte films en documentaires over iconen uit de tentoonstelling. Bij museumcafé Thùs worden Engelse gerechten geserveerd, zoals fish & chips, scones met huisgemaakte jam en lemoncurd of een high tea. Kaarten zijn verkrijgbaar via friesmuseum.nl/tickets.

icons
Met Icons: topstukken uit de National Portrait Gallery komt de uitmuntende collectie (zelf)portretten voor een keer van Londen naar Nederland. Icons beslaat vijf eeuwen aan schilderijen, foto’s, beelden, prenten en tekeningen van buitengewone internationale kunstenaars, van Peter Paul Rubens en Anthony van Dyck tot Andy Warhol en Marlene Dumas. Onder de ruim 100 werken zijn wereldberoemde iconen als William Shakespeare, Prinses Diana, Nelson Mandela, The Beatles en Margaret Thatcher. Bij de tentoonstelling verschijnt een audiotour en een rijk geïllustreerd boek vol achtergrondverhalen over de vele historische en eigentijdse beroemdheden uit Icons.

Deze tentoonstelling wordt georganiseerd door de National Portrait Gallery, Londen en het Fries Museum.

Icons wordt mede mogelijk gemaakt door de Provincie Fryslân, Gemeente Leeuwarden, Blockbusterfonds, VriendenLoterij, Wassenbergh-Clarijs-Fonteinstichting, Meindersma Sybenga Stichting, Old Burger Weeshuis, Leeuwarder Ondernemersfonds en Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gemeente Leeuwarden, VriendenLoterij en de Ir. Abe Bonnema Stichting.