kinderfoto mata hari

nieuwe aanwinst
kinderfoto mata hari

Het Fries Museum heeft een foto van een tweejarige Margaretha Zelle weten te bemachtigen. Daarmee is het de oudste foto uit de collectie van het museum van de vrouw die later door het leven zou gaan als Mata Hari. De foto werd samen met andere persoonlijke bezittingen van Mata Hari aangeboden door Veilinghuis de Zwaan in Amsterdam. Naast het portret van de kleine Margaretha kocht het Fries Museum ook een foto van haar vader, de Leeuwarder zakenman Adam Zelle, uit 1858. Beide foto’s zullen eerst worden gerestaureerd.

De foto’s komen uit de nalatenschap van kunstschilder Piet van der Hem, met wie Margaretha korte tijd een amoureuze relatie onderhield. Waarschijnlijk heeft ze de spullen vlak voor haar vertrek naar Parijs omstreeks 1916 aan hem gegeven. Niet veel later, op 15 oktober 1917, stierf Mata Hari voor een Frans vuurpeloton; veroordeeld wegens spionage voor de Duitsers.

aanwinst
Op het kinderfotootje, ook wel ‘carte de visite’ genoemd, poseert Margaretha als peuter zelfverzekerd voor de camera van Leeuwarder fotograaf J. Slaterus. De foto vormt een mooie aanvulling op de Mata Hari-collectie van het Fries Museum. ‘Margaretha Zelle is vooral bekend als exotisch danseres, courtisane en vermeend spion tijdens de Eerste Wereldoorlog. Na haar dood zijn er veel mythes over haar ontstaan. Maar daarnaast was ze ook gewoon een Fries meisje, met dromen en idealen. We zijn heel blij dat we met dit mooie portret een extra dimensie kunnen toevoegen aan de vele identiteiten van Mata Hari’, aldus directeur Kris Callens van het Fries Museum.

Mata Hari
Adam Zelle