jurk claes iversen

aangekocht
jurk claes iversen

Het Fries Museum heeft een jurk aangekocht van modeontwerper Claes Iversen (Århus, Denemarken, 1977). Het gaat om een ontwerp uit de 8 pieces collectie uit 2014. De grijze avondjurk is bezaaid met gereedschapsonderdelen, een verwijzing naar constructie en vakmanschap. Daarmee is de jurk een goede aanvulling op de textielcollectie van het Fries Museum, waarin ambacht een belangrijke rol speelt. De jurk was eerder dit jaar te zien in de tentoonstelling Haute Bordure, waarin een overzicht werd gegeven van vier eeuwen handgemaakt borduurwerk in de Nederlandse mode. De aankoop wordt mogelijk gemaakt met steun van de Vrienden van het Fries Museum.

Met zijn 8 pieces collectie bracht Iversen een ode aan couture waarin de liefde voor vakmanschap en ambachtswerk centraal staat. Bij de strapless jurk met jaren ’50 silhouet speelt borduurwerk de hoofdrol. Het gehele lijf is bedekt met een veelheid aan bewerkelijke decoratie, waardoor het een onlosmakelijk onderdeel van het ontwerp vormt. Op de stof van de jurk borduurde Iversen niet alleen kristallen, kralen en strassteentjes, maar ook gelaserde perspex plaatjes en metalen voorwerpen als carrosserieringen, schroefogen en -duimen, sleutels en schaartjes. De gereedschappen verwijzen naar het belang dat de ontwerper hecht aan constructie en vakmanschap. Gecombineerd met meer klassieke materialen functioneren de ijzerwaren als esthetische decoratie.

claes iversen
Claes Iversen studeerde aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. In 2008 behaalde hij zijn master aan ArtEZ hogeschool voor de kunsten in Arnhem, met een collectie die hij toonde tijdens Paris Fashion Week. Afgelopen jaar ontving hij het Mode Stipendium, de stimuleringsprijs van het Cultuurfonds. Onder zijn klanten bevindt zich Koningin Máxima. Iversen woont en werkt in Amsterdam.

haute bordure

De jurk was een van de publieksfavorieten uit de tentoonstelling Haute Bordure, die afgelopen jaar te zien was in het Fries Museum. Via hautebordure.friesmuseum.nl is de tentoonstelling nog steeds te bekijken. In Haute Bordure werd de revival van het ambacht bij grote modehuizen en hedendaagse ontwerpers in historisch perspectief geplaatst aan de hand van vier eeuwen borduurwerk. Kleding en accessoires uit de eigen collectie werden aangevuld met vele historische en eigentijdse creaties van onder andere Viktor & Rolf, Jan Taminiau en Claes Iversen. Voor het eerst ontstond er een duidelijk beeld van de rol die handgemaakt borduurwerk inneemt in de Nederlandse modegeschiedenis. Bij de tentoonstelling verscheen een rijk geïllustreerde catalogus, waarin ook de avondjurk van Iversen aan bod komt. Het boek is verkrijgbaar via Uitgeverij Waanders & de Kunst en de webshop van het Fries Museum.

Deze aankoop is mogelijk gemaakt met steun van de Vrienden van het Fries Museum.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gemeente Leeuwarden, de BankGiro Loterij en de Ir. Abe Bonnema Stichting.