rembrandt ets

dominee jan cornelis sylvius
icons
rembrandt ets

fries museum verwerft ets rembrandt

Het Fries Museum heeft een ets aangekocht van Rembrandt van Rijn. Het gaat om een postuum portret van dominee Jan Cornelis Sylvius uit 1646. De ets toont de aangetrouwde neef van Rembrandts vrouw Saskia. Het is de eerste echte Rembrandt binnen de collectie van het Fries Museum. Het portret, dat werd aangekocht met steun van de Vrienden van het Fries Museum, is vanaf 11 september te zien in de tentoonstelling Icons: topstukken uit de National Portrait Gallery.

jan cornelis sylvius

Johannes (Jan) Cornelis Sylvius wordt in 1564 geboren in Amsterdam. In 1588 verruilt hij zijn bruisende geboortestad voor Franeker. Daar wordt hij aan de pas geopende universiteit opgeleid tot predikant. Hij trouwt met Lucia Sixti, dochter van zijn professor theologie. Het stel krijgt twee kinderen: Maria en Cornelius. Hun dochtertje overlijdt op jonge leeftijd en in het kraambed van hun tweede kind sterft ook Lucia. Een jaar later, in 1595, hertrouwt Jan Sylvius met Aeltje Uylenburgh uit Leeuwarden, het oudere nichtje van Rembrandts vrouw Saskia Uylenburgh. Uit dit huwelijk volgen nog eens tien kinderen, waarvan er meerdere op jonge leeftijd overlijden – een herkenbaar verdriet voor Rembrandt en zijn vrouw. Na jaren in Friesland gewerkt te hebben keert Jan Sylvius in 1604 met zijn gezin terug naar Holland, waar hij dominee van Sloten en Sloterdijk wordt en later werkt als predikant in Amsterdam. Daar fungeert het echtpaar Sylvius-Uylenburgh als steun en toeverlaat van Rembrandt en Saskia.

Rembrandt van Rijn, De predikant Jan Cornelisz Sylvius (1564-1638), 1646, inkt op papier. Collectie Fries Museum Leeuwarden | Aa

echte rembrandt
De hechte familieband zorgt ervoor dat Rembrandt zowel Jan Sylvius als Aeltje Uylenburgh meermaals vastlegt. Op de ets uit 1646, acht jaar na zijn overlijden, zien we Sylvius afgebeeld met een bijbel in zijn hand. Vermoedelijk is de ets gemaakt in opdracht van Sylvius’ zoon Petrus. Rondom het portret is de levensloop van de predikant te lezen. Bijzonder is dat de ets die het Fries Museum heeft aangekocht uit de eerste oplage uit 1646 komt. In tegenstelling tot andere Rembrandt-etsen uit de collectie van het museum is het portret van Jan Sylvius nog in Rembrandts atelier afgedrukt.

icons
Van 11 september 2021 t/m 9 januari 2022 laat het Fries Museum de bekendste (zelf)portretten zien uit de uitmuntende collectie van de National Portrait Gallery uit Londen. Icons: topstukken uit de National Portrait Gallery toont schilderijen, foto’s, beelden, prenten en tekeningen van buitengewone kunstenaars wereldwijd, van Peter Paul Rubens, Anthony van Dyck en Joshua Reynolds tot Andy Warhol en Marlene Dumas. Onder de geportretteerden zijn wereldberoemde iconen, van Koningin Elizabeth I en William Shakespeare tot Audrey Hepburn, David Beckham en Malala Yousafzai. Aan de hand van bijna honderd meesterwerken onderzoekt Icons het complexe en fascinerende genre van de portretkunst. De topcollectie is eenmalig in Nederland te bewonderen dankzij een grote renovatie van het Engelse museum. De tentoonstelling wordt aangevuld met diverse werken uit de verzameling van het Fries Museum, waar portretkunst een lange traditie kent en identiteit eveneens een belangrijk thema is. De ets van Rembrandt is in Icons voor het eerst zien.

Deze aankoop is mogelijk gemaakt door de Vrienden van het Fries Museum.

De tentoonstelling Icons: topstukken uit de National Portrait Gallery wordt georganiseerd door de National Portrait Gallery, Londen en het Fries Museum.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Gemeente Leeuwarden, de BankGiro Loterij en de Ir. Abe Bonnema Stichting.