samenwerking
immaterieel erfgoed nederland
ambachtenlab

Samen met het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland organiseert het Fries Museum vanaf vandaag 5 weken lang het AmbachtenLab. Tijdens het AmbachtenLab onderzoeken studenten Mode Design van het Friesland College het ambacht borduren samen met verschillende textielexperts en modeontwerpers als Theodorus Johannes Adriaans en Zyanya Keizer. De deelnemers werken in het atelier van het Fries Museum en doen inspiratie op in de tentoonstelling Haute Bordure. Op 29 juni presenteren zij het eindresultaat in het Fries Museum.

ambachtenlab

AmbachtenLab is een initiatief van het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland uit 2018. Hiermee wordt aangesloten bij de oproep van minister Ingrid van Engelshoven om nieuw gebruik van oude ambachten te stimuleren. AmbachtenLab probeert daar een concrete invulling aan te geven. Het project is gericht op verkenning en nieuwsgierigheid, en brengt verschillende professionals en opleidingen samen. Zo wordt wederzijdse interesse en kennisuitwisseling gestimuleerd. Tijdens de sessies in het Fries Museum schuiven studenten Fatima Shariki, Diana Kotanowa en Sieta Posthumus van het Friesland College aan, evenals Sary Maas, Ans Nout, Theodorus Johannes en Zyanya Keizer. Kotanowa viel onlangs met haar borduurwerk in de prijzen bij de Global Games, een wedstrijd waarmee het Friesland College de Global Goals van de Verenigde Naties onder de aandacht probeert te brengen. Van Keizer is tevens een stuk te zien in de tentoonstelling Haute Bordure en Johannes verzorgde een masterclass borduren vanuit Crafts Council Nederland. De voortgang van het project is te volgen via instagram.com/ambachten_lab.

Foto: Marieke Balk.

Theodorus Johannes in Haute Bordure. Foto door Marieke Balk.

haute bordure
Vanaf 5 juni presenteert het Fries Museum een grote tentoonstelling over borduren in de mode. De revival van het ambacht bij grote modehuizen en hedendaagse ontwerpers wordt in historisch perspectief geplaatst aan de hand van vier eeuwen borduurwerk. Kleding en accessoires uit de eigen collectie worden aangevuld met vele historische en eigentijdse creaties. Van 18de eeuwse mannenvesten met minutieus geborduurde rozenknoppen tot een avondjurk met rinkelende bellen van Viktor & Rolf, en van met gouddraad versierde schoenen uit 1620 tot de rijk gedecoreerde japon van Koningin Máxima. Voor het eerst ontstaat er een duidelijk beeld van de rol die handgemaakt borduurwerk inneemt in de Nederlandse modegeschiedenis.

Het AmbachtenLab Borduren is mogelijk dankzij een subsidie van het Fonds voor Cultuurparticipatie.

De tentoonstelling Haute Bordure wordt mede mogelijk gemaakt door Mondriaan Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds en Margarethe Petronella Fonds, VSBfonds en Fonds 21. Enkele langdurige bruiklenen zijn afkomstig uit de collecties van de Ottema-Kingma Stichting en het Koninklijk Fries Genootschap. Enkele van de getoonde stukken zijn gerestaureerd met steun van Wassenbergh-Clarijs Fontein Stichting.

Het Fries Museum maakt deel uit van het samenwerkingsnetwerk van Modemuze. De samenwerking tussen partijen richt zich op kennisuitwisseling via modemuze.nl en het ter beschikking stellen van sieraden-, mode-, kostuum- en streekdrachtcollecties in Nederland en België.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas en de BankGiro Loterij.